"M2" heter ett mikrotransaktions-baserat onlinerollspel från japanska utvecklarna #Sankando. Eller hette är snarare lämpligare, eftersom studion nu tvingats gå ut med en ursäkt till fansen efter att ha lyckats med bedriften att radera sitt eget spel ur existensen.

Så här skriver utvecklarna själva om missödet i en e-post till spelarna:

There is something we must inform our valued customers of.
On the 21st of October, 2011, at 20:00, we undertook emergency maintenance on the server due to a critical issue.
Service was to resume promptly, but work performed by Sankando could not restore the game’s data. It is tremendously regrettable, but unfortunately we have no choice but to end service.
Thank you all for enjoying M2 for so long! Our heartfelt apologies for it having turned out like this.

Vad kan man då lära sig av denna historia? Jo, kanske att det är en rätt smart idé att hålla sig med backups när man sysslar med onlinerollspel så att inte allt försvinner när något går snett. Det är oklart om de som lagt ner riktiga pengar på spelet kommer ersättas på något sätt, men en vild gissning är att det inte lär hända.

Hur hade du reagerat om exempelvis #World of Warcraft, #Eve eller något annat av dina favoritspel råkat raderas av misstag? Hade varit ganska snopet, va?