Det är inte helt rätt att säga att det är den första konferensen då den faktiskt funnits två år tidigare, på precis samma ställe. Men det är första året som den verkligen tagit form och lockat en hel del besökare.

Hela idén började med att Nordiska ministerrådet ville kartlägga den nordiska spelindustrin. Därefter ville man hitta ett sätt att utnyttja informationen för att gynna spelutvecklarna i alla de berörda länderna. Därmed startades Nordic Game Potential som var namnet på konferensen under de två första åren.

Idag har konferensen istället fått namnet Nordic Game och är en del i det statligt finansierade Nordic Game Program. Med en hel del tillskjutna miljoner är det tänkt att man ska stödja utvecklingsföretagen på tre sätt. För det första ger man en hel del hjälp i form av pengar till de nordiska utvecklarna. Det enda kravet är att utvecklarna är stationerade i Norden och åtminstone gör spel på ett av de nordiska språken.

Genom programmet håller man dessutom på att utveckla en digital distributionskanal för att stödja de mindre utvecklarna. Det är något oklart hur långt utvecklad tjänsten är, men den har tydligen redan testats av vissa utvecklare. Kan vi hoppas på en nordisk Steam?

Konferensen är det tredje sättet vilket man vill stödja spelindustrin på. Man har dessutom betalat för en stor monter i både E3 och i Leipzig för att tillåta små nordiska utvecklare att för en subventionerad slant delta i de stora mässorna.

Men tillbaka till Nordic Game, som skiljer sig något från de vanliga spelmässorna. Här är fokus absolut inte på att presentera nya spel och leksaker utan främst på att utbilda och skapa nätverk. De stora nordiska utvecklarna fanns dock på plats, som exempelvis Massive Entertainment, Digital Illusions, Starbreeze Studios, Deadline Games och störst på plats var CCP med EVE Online. Men det var inga stora överdimensionerade montrar för att locka intresserade utan ganska blygsamma bås med någon enstaka anställd på plats.

Även om några av företagen visade upp sina kommande spel såsom Massive Entertainments World in Conflict och Digital Illusions Battlefield 2142 så märktes det att fokus låg på annat. Både Starbreeze, Dice och Massive sa att deras huvudanledning för sin närvaro var att rekrytera folk. Det märks att det går bra för de nordiska utvecklarna då alla hade flera lediga platser att fylla. De flesta hade dessutom sett till att skicka sina anställda på några av de många seminarier som pågick.

Talare fanns det nämligen gott om och det är det som i huvudsak gör Nordic Game till en konferens snarare än en mässa. Det handlade om allt från teknisk utveckling av spel till hur man skaffar pengar till ett spelprojekt. Deltagarna som var runt 700 stycken bestod mestadels av branschfolk men även en hel del studenter som ville lära sig industrin.

Vi kanske inte kan jämföra Nordic Game med E3 eller Leipzig, men det är inte heller arrangörernas mål. Däremot är det en positiv utveckling som lär resultera i att den nordiska och svenska spelindustrin kommer bli ännu starkare under de kommande åren.