FZ:s frilansade korrespondent Aware Mustafa fanns på plats i Texas, USA när den årliga spelmässan QuakeCon 2004 gick av stapeln. Läs hans berättelse från platsen och hans intervju med id Softwares alldeles egna Fred Nilsson.

I Texas strax utanför Dallas finns ett lyxhotell speciellt anpassat för stora evenemang som detta. Det är en mässa av en kaliber utan dess like och över 10 000 personer har vallfärdat hit från alla världens hörn för att ha kul, tävla och förundras över allt som de stora sponsorerna har att bjuda på. Stora jättar som id Software, Activison, Nvidia och AMD visar upp allt krut de under sommaren lagrat och det finns pizza och läsk för den som behöver ladda upp, många poliser och över 500 frivilliga som håller ordning. T-shirtar och kepsar, pennor och konstiga prylar, allt detta gratis. Det här är helt enkelt platsen for alla som gillar spel, datorer, tävlingar och action! Välkommen till QuakeCon 2004, utan tvekan ett av de största spelevenemang som finns idag.

Det är mycket som ska komma på plats de första timmarna. Folk håller för fullt på att registrera sig och runt 3000 personer har tagit med sina datorer och har nu börjat komma igång... Vissa har börjat spela mot varandra och många av de personer som bara pratat via internet med varandra träffas nu för första gången. Många deltagare har kommit hit tillsammans med hela sin klan och det finns såväl officiella som inofficiella turneringar och tävlingar att delta i. Det finns även massor av aktiviteter för alla, även den som inte själv har med sig någon dator då det här finns massor av aktiviteter för alla. För de datorlösa finns det möjlighet att spela på runt 50 datorer och lir som DOOM 3, EverQuest 2 och Call of Duty är några av de man kan pröva på.

I LAN-området finns ett avspärrat område där turneringarna äger rum i vilket det står 540 dunderdatorer redo. Vad sägs till exempel om Athlon64 3400, Nvidia Geforce 6800GT, 1GB RAM och 19" Samsung-skärmar. Personal såsom nätverkstekniker och mängder med volontärer finns ständigt på plats för att hjälpa till där det kan behövs. Totalt har 512 personer registrerat sig för tävlingarna under de kommande dagarna och dessa tävlingar inom Quake3 CTF 4 mot 4, Quake3 1 mot 1 och DOOM 3 1 mot 1 har enorma mängder prispengar på spel. Vad sägs till exempel om $150,000 samt ett gäng hemliga priser bara för DOOM 3-turneringen?

Här på plats finns spelare från runt om i världen och Sverige är förstås inte utanför. Svenska klanen Ice Climbers är på plats och jag träffade Tech, Toxic, Gopher och Fox som berättar att registreringen och turneringsdelen kunde varit något bättre, men att de själva är nöjda om de hamnar på finalplats.

I ett stort rum med tre gigantiska dukar fann vi Fred Nilsson och Tim willits från id Software som var i full färd med att visa sina överlevnadskunskaper i DOOM 3:s singleplayerdel i väntan på att folk skulle samlas. Det jublades högt och skrattades mycket åt id-killarnas trix i spelet och det var i denna sal som Nvidia passade på att lansera sina nya grafikkort kallade Geforce 6600 & 6600GT. Debuten följdes av kommentarer och vittnesmål från utvecklare som testat kortet och siffror på tester i DOOM 3. For $199, cirka 1500 kronor, ska man alltså kunna köra DOOM 3 i 1024x768 med hög kvalitet med en bibehållen fps på 43. Andra spel som EverQuest 2 och Pacific Fighters visades även upp och när presentationen var över slängdes det ut t-shirtar från scen, en tröja märkt med ett visst tecken. Den person som fick den märkta tröjan vann sedan ett grafikkort av nyare modell från Nvidia.

Vi fick tag i Fred Nilsson från id Software och hann ställa ett par frågor till denna upptagne spelmakare. Redan vid 18 års ålder åkte Fred till USA for att studera vid en filmskola. Efter sina studier började han arbeta för en reklambyrå under en kort period tills han så småningom gick över till Dreamworks där han gjorde animationer for filmer som Antz och Shrek. Han har även varit inblandad i 3D-scener för den kända tecknade serien "The Simpsons". Tidigt i utvecklingen av DOOM 3, för cirka fyra år sedan, gick id Software ut med ett meddelande att de eftersökte en animerare. Fred blev genast intresserad, ansökte och fick anställning direkt. Sedan dess har han varit ansvarig for näst intill alla animationer for DOOM 3.

FZ: Vad har skillnaden varit mellan att jobba med spel och film?
Fred Nilsson: Inom film blir det ganska enkelt, eftersom att vi redan från början måste anpassa oss efter ett visst antal sekunder per scen, även om detta kan vara svårt ibland. Men med DOOM 3 har jag haft större friheter. Ett problem kan vara att anpassa alla animationer till resten av världen.

FZ: Hur lång tid tar det normalt att animera ett monster?
Fred Nilsson: Om vi räknar med själva processen att göra en 3D-modell så tar det lite mer än en vecka. Men det varierar och ibland har vi gått tillbaka och ändrat lite.

FZ: Hur stor del av all animering har du själv stått för?
Fred Nilsson: Från början fick jag göra allt själv, senare fick jag lite mer hjälp, bland annat av Eric Webb.

FZ: Har ni stött på några svårigheter med utvecklingen av DOOM 3?
Fred Nilsson: Mest att vi är ett litet företag om man räknar efter antal anställda.

FZ: Om vi går över till editorn, vad kan man göra för att uppnå er nivå av kvalitet?
Fred Nilsson: Det är egentligen bara att öppna en bana och kolla igenom vad vi gjort. Alla våra banor finns med när du köper kartongen.

FZ: Spelar du någonting själv?
Fred Nilsson: Jag har spelat massor av id-spel tidigare, jag började förstås med DOOM och Wolfenstein, men min favorit var nog Quake 2. Jag kommer fortfarande ihåg flera namn på spelare som spelade på den tiden.

FZ: När kan vi hoppas på ett datum för Quake IV?
Fred Nilsson: Vi hoppas på att det ska bli klart 2005. Men vi trodde också förut att DOOM 3 skulle bli klart till 2003, så vem vet?

Vi tackar förstås Fred Nilsson för att han tog sig tid. Kort efter intervjun utmanade Fred Nilsson och Tim Willits fans att spela i en 2 mot 2 tävling och för de som vann blev det ett lotteri med chansen att vinna Geforce 6800GT. Men det var inte allt. Fler företag erbjöd fans att spela mot proffs och reglerna var enkla, kunde du vinna en poäng respektive tre poäng fick du massvis med fina saker!

Mest förvånande var kanske Miss QuakeCon 2004-tävlingen. Runt 40 unga kvinnor samlades här för att spela mot varandra i 1 mot 1-tävling. Priser i form av signerade DOOM 3-kartonger delades ut till publikens stora intresse, klart är att DOOM 3-spelande tjejer drar ett rejält uppbåd av intresserade förbistrosare.

Av: Aware Mustafa

Skicka en rättelse