Dagen till ära konstaterar vi att ännu ett år hittat på att glida förbi i ett tempo som tarvar frågor av arten: "Rackarns, är 2004 redan slut?!". Bra spel har som bekant en tendens att öka tidens tempo och för att du inte ska tappa greppet har FZ i vanlig ordning sammanställt det gångna spelårets höjdpunkter och besvikelser. Mycket nöje och gott nytt år!

I väntan på ljudet av champagneglasens klingande och fyrverkeriernas sprakande så summerar vi här på FZ det gångna spelåret genom att kora de spel som lyckats bäst de senaste 365 dagarna. I tretton olika kategorier har vi, efter många sömnlösa timmars matkrig och regelrätta slagsmål, lyckats enas om en vinnare i vardera. På prispallarna finns vi en hel del bekanta namn, men också några okända. Duke Nukem visade sig återigen, till vår stora sorg, utebli helt från topplistan. Bättre lycka nästa år Duke. We love you.

Spelåret har förstås bjudit på såväl glada överraskningar som besvikelser. Ett par från början oväntade spel gjorde succé i stugorna, samtidigt som andra titlars uppskjutna release eller försenade testperioder väckte många upprörda känslor. Spelen har än en gång stärkt sin position som allt betydelsefullare underhållning i det svenska samhället och visat sig beröra många fler än vad man för bara ett par år sedan kunde tro.

Under året som gått har vissa spelutvecklare begärts i konkurs, och nya aktörer sett dagens ljus. Industrin har vuxit sig så stor att den numera omsätter mer pengar än vad filmbranschen gör. De som har mest att vinna på utvecklingen torde dock inte vara aktieägare och styrelsemedlemmar - utan spelarna själva. Aldrig har det varit så roligt att spela datorspel som det är idag, vilket spelåret 2004 också är ett tydligt exempel på.

Nog snackat, vi skrider raskt till verket med att kora vinnarna i årets kategorier. Först ut i den benhårda kampen är kröningen av årets bästa spelmusik.

Skicka en rättelse