Årets musik: Tony Hawk's Underground 2

Kategorin "Årets musik" kan vinnas på två sätt, antingen genom superba ljudspår som skapats av en kompositör för ett specifikt spel, såsom den i Myst: IV, eller så är titlarna licensierade från kända artister. Båda har dock samma mål och effekt. Dessa, tillsammans med alla andra byggstenar som utgör ett spel, skapar stämning. En del säger att utvecklare och producenter först på senare år insett musikens viktiga roll och det är väl sant till en viss del men vem har inte någon gång nynnat på ledmotiven till Zelda och Super Mario eller fått rysningar när dessa spelats upp? Musiken har på samma sätt som grafik utvecklats över årens lopp och idag släpps till och med spelsoundtracks.

Calle J: I få spel passar licensierad musik så bra som i Tony Hawk's Underground 2. Artister såsom Frank Sinatra, Metallica, The DOC, Ween, Less Than Jake, Violent Femmes, Atmosphere, Ultramagnetic MC's, X, Ministry, Brand Nubian och Audio Two pumpas ut ur dina högtalare när du sätter ännu ett benbrottsföraktande trick och utan dessa toner skulle spelet få svårt att fånga känslan av att du är gatans konung så bra som det gör. Med över femtio titlar i bagaget, fördelade över klassiker, hiphop och punk blir musiken sällan repetitiv och det var inte svårt att utse vinnaren i kategorin "Årets musik".

Tomas A: Att attitydspäckade historier som skateboardspel begåvas med såväl baconfläskiga riff som stillsamma glidartoner överraskar föga. Icke desto mindre är urvalet i senaste Tony Hawk balsam för kräsna musiköron. Sammetsrösten Sinatra i samma halfpipe som taggtråds-Al och hans legendariska Ministry - man kan inte annat än låta sig imponeras. Det bästa soundtracket till våra spelliv sedan Vice City? Sannolikt håller det ett bra tag, åtminstone tills San Andreas gör pc-entré i juni.

Simon B: Att få med sin musik i filmer har länge varit en viktig reklampelare för artister. Ska man tro de senaste årens utveckling kommer det säkerligen även gälla datorspelsmarknaden i fortsättningen. En av spelserierna som legat långt fram vad gäller licensiering av musik från etablerade artister är den om Tony Hawk och den senaste utgåvan är inget undantag. Med över 50 låtar, alla gjorda av mer eller mindre etablerade artister, bjuder THUG2 på ett imponerande soundtrack som hjälper till att lyfta spelet över mängden. Hur utvecklarna på Neversoft sedan kunde komma på tanken att blanda så vilt skilda musikstilar som Frank Sinatra och Metallica vet jag inte. Men hur konstigt det än låter på pappret kan man bara buga, bocka och erkänna att det verkligen fungerar när ljudet väl börjar strömma ut ur högtalarna. Bättre och mer varierat ackompanjemang till ett skateboardspel har i varje fall jag svårt att tänka mig.