Årets grafik: Doom 3

Om det något som tydligast visar hur spelen har utvecklats genom åren är det utan tvekan grafiken och om det är något företag som alltid stått i det främsta ledet vad det gäller utseende är det id Software. Redan med Castle Wolfenstein var de världsledande och med efterföljande titlar har de alltid fört tekniken framåt, mycket tack vara John Carmack som aldrig varit nöjd, alltid vetat att han kan göra bättre nästa gång. Hans senaste mästerverk till grafikmotor driver Doom 3.

Calle J: Man blev inte förvånad över att Doom 3 faktiskt var så pass snyggt som de första skärmdumparna indikerade, den första spontana tanken var snarare ”hur fasiken ska min stackars burk kunna få det där att flyta?”. Det tredje Doom-spelet nådde kanske inte upp till alla de skyhöga förväntningar allmänheten hade - många ville att det skulle vara precis som de två första spelen och tyckte att de trånga korridorerna inte alls levde upp till arvet - men att påstå att Doom 3 är fult borde resultera i ett tvångsbesök hos närmsta optiker. Även fast man inte är begåvad med det senaste i grafikkorts- och processorväg är spelet en fröjd för ögat och det finns egentligen inte så mycket mer att säga än att Doom 3 har årets bästa grafik.

Wilhelm S: Att även id Softwares senaste spel skulle knäcka det mesta i genren kan knappast ha kommit som en överraskning för någon insatt person. Att det dessutom inte bara blev roligt utan också spelbart även på inte alltför moderna datorer överraskade nog däremot rätt många, inklusive mig själv. Som med id Softwares tidigare mästerverk kan vi vänta oss att Doom 3:s grafikmotor utgör en bas för många framtida spel, varav åtminstone några säkert faller även det nuvarande spelets belackare på läppen. Nu hoppas jag bara att id Softwares nästa spel blir något nyskapande, istället för ytterligare en recitation av ett gammalt koncept. Vad sägs om något med lite utomhusmiljöer?

Tomas A: I min mening årets mest självklara val. Far Cry, Half-Life 2 och Riddick bjöd förvånansvärt hårt motstånd, men till syvende och sist står ändå id Software som ohotad herre på täppan - som vanligt. Doom 3 vinner på helhetsintrycket snarare än detaljerna; de tunga skuggorna och dunkla miljöerna passar som hand i handske med skräcktemat. Att spelet därtill ser fullständigt fantastiskt ut också med lägre inställningar vittnar om id-folkets djupa kunnande på området.

Peter E: En sak är säker. id Softwares programmeringsteam med den kanske inte helt okände texasbon John Carmack i spetsen kan sina algoritmer. Trots att spelets hyllade skuggeffekter och detaljerade modeller även synts i spel som Far Cry och Chronicles of Riddick: Escape from Butcher Bay är det tydligt att det behövs mer än bara polygoner och en väloljad spelmotor för att kunna leverera en stämningsfull spelupplevelse. Med hjälp av en enastående arkitektonisk design, rykande rör och klaustrofobiska, dunkla miljöer är Doom 3 en grafisk fullträff väl värd att köpa. id Software har på ett övertygande sätt ännu en gång visat att gammal är äldst.