Årets överraskning: Far Cry

Den som följer spelindustrin vet att flertalet nyhetssajter - därbland FZ - dag för dag minutiöst bevakar de minsta steg branschen tar. Men hur bra koll vi än anser oss ha händer det att såväl spelutvecklare som förläggare överraskar oss. Att tyska Crytek lyckats hålla sin tropiska actionpangare Far Cry från offentlighetens ljus är i sig själv en gåta, särskilt med tanke på att det med facit i hand visade sig vara ett av den senaste tidens i särklass vassaste spel. Likväl har spelare med tycke för FPS-spel all anledning att lyfta på hatten för årets överraskning - i vilken såväl palmer som röda hawaiiskjortor spelar en framträdande roll.

Peter E: När jag först fick recensionsexemplaret av Far Cry i min hand hade jag i ärlighetens namn redan betatestat spelet i några månader - men då bara dess mindre starka multiplayerlägen. Huvudpersonen Jack Carver var således för mig en helt ny bekantskap. Visserligen hade Crytek medvetet läckt information om spelet tidigare, och visserligen hade jag redan sett några lågupplösta filmsekvenser från tropikerna - men det färdiga spelet överträffande ändå mina vildaste fantasier, med råge. Även om manuskriptet - trots ett par oväntade vändningar - knappast kan konkurrera med branschens gunstling Half-Life 2, så kan Far Crys spelmotor, grafik, ljud och spelkänsla definitivt göra det. Från att vara ett okänt spel till att vara titeln alla talar om har Crytek gjort ett hästjobb väl värt att applådera. Ett halvår efter lansering står sig betyget 4,5 fortfarande väl - och det är således också tveksamt om Crytek från och med nu kommer att kunna leverera fler överraskningar. Med Far Cry har den tyska utvecklingsstudion visat sig vara ett aktat namn, väl värda all respekt inför framtida åtaganden.

John S: Att tyskarna på Crytek verkade längta till varma och soliga paradisöar stod klart för de flesta av oss när de första bilderna började komma. Men den dagen då man väl satt där med spelet installerat och musen i hand så slog det mig att vad de faktiskt lyckats med var att skapa ett smärre underverk. På en kraftfull dator är spelet otroligt vackert, detaljerat och snabbt, men samtidigt kan man avnjuta mycket bra flyt även på en sämre dator. Det kan tyckas som en trivialitet, men faktum är att Far Cry är det första spel jag upplevt på länge som faktiskt lyckats väl med denna bedrift - att låta så många som möjligt ta del av det grönskande nöjet. Detta, samt att spelet också är rackarns roligt trots att det ploppade upp som från ingenstans, gör att det är givet på prispallen i år.

Thomas L: Vad är detta, ett välgjort och roligt FPS-spel som inte är från Valve eller id Software eller Nordamerika överhuvudtaget? Miljoner gamers kliade sina huvuden i mars 2004 när Cryteks Far Cry dök upp på hyllorna och överraskade spelvärlden. Med detta sagt är det mindre överraskande att spelet kniper titeln Årets överraskning.