Få genrer krigar så mycket om spelarna som, ja, krigsspelen. Under åren 2001 till 2005 anade vi begynnelsen av de stora slagen och såg dessutom hur stora koncept föddes för att frodas än idag.

Våld, sex och revolution. #Rockstar hade förvisso gläntat på den kontroversiella dörren tidigare, men det var när de flyttade sitt GTA-koncept från fågelperspektivet till den skarpa tredjepersonsvyn som moraltanterna fick slaganfall på riktigt. Och de har väl aldrig riktigt återhämtat sig. Men de som såg spelet som en enda lång brottsorgie i slagsmål, bankrån och mord missade något viktigt. De missade Liberty City.

Sandbox, öppet, icke-linjärt. Kärt barn har många namn men #Grand Theft Auto III:s New York-imitation är den viktigaste sandlådan du någonsin lekt i, och den cementerade en odödlig frihetskänsla. Det popkulturella arvet är enormt och stadens många ansikten förbluffar ännu, tio år efter releasen. Olika spelstudior stångar sig fortfarande blodiga för att övertrumfa den moderna legendaren, men den enda som egentligen lyckats fullt ut är Rockstar själva.

Hedersomnämnanden

Föregående Nästa
GTA 3 är också rätt stort. Vi dividerade fram och tillbaka och enades om att GTA 3 varit viktigare för branschen i stort. Tokrealistiska shooters i all ära, de har inte gjort samma avtryck. 12/12 Halo fick ett hedersonmämnande (http://www.fz.se/artiklar/artikel/20111210/fz-15-ar-de-15-viktigaste-spelen-sedan-1996-2001-2005/?page=2), fast 2002 (det släpptes i Sverige då). 12/12 Halo förtjänar minst ett hedersomnämnande, spelet som öppnade för Multiplsyer FPS på konsol och FPS på konsol på riktigt, spelet som i princip själv ledde till att 360 lanserades, och som till stor del är anledningen till att Pc idag är en plattform för... 11/12 En fråga. Vad hände med Ratchet & Clank? 11/12 Glöm inte att HL2 gav os Counter Strike: Source. Det är även det i närliggande lika stort som Counter Strike i dagens läge. Sedan har vi såklart Team Fortress 2 och Left 4 Dead 1 samt 2, DOD: Source... Glöm inte att dessa spel ej hade funnits om inte... 11/12 Var är Operation Flashpoint? Ja, jag vet, hedersomnämnande... men det är rätt stort i spelhistorien. Eller är det rena försäljningssiffror som trumfar det? 11/12 Håller med nu när du nämner det. WC3 var dessutom en revolution när det gäller custom maps. Visserligen hade Starcraft/Age of Empires/Empire Earth etc också en bra editor men det var med WC3 som custom maps verkligen exploderade. 11/12 Precis, all heder åt Operation Flashpoint! :) 11/12 Mja.. jag spelar äldre spel lite då och då. Tycker det finns flera spel som är roliga fortfarande. 10/12 Måste säga att 2001-2005 inte alls känns så mäktigt nu när man kollar tillbaka på det. Dom flesta spelen är ju sånna som jag nuförtiden inte ens skulle komma på tanken att spela. Unreal Tournament släpptes 1999, inte 2001-2005. Den var med i förra artik... 10/12
Skicka en rättelse