Quake är utan tvekan en av titlarna som betytt mest för spelscenen någonsin. Spelet skapade klanerna, onlinespelandet och hela den begreppsvärld som fortfarande lever kvar. Idag talar vi fortfarande om Quake-kloner, klankrig och rocket jumps.

Quakers

- en återblick med '96 års gamers

Själv var jag ovetande om den förvånansvärt stora svenska Quake-scenen när jag började spela '96. Jag höll till på amerikanska servrar och tyckte allt under 350 i ping var fullt acceptabelt. Min tilltro till mina egen skicklighet var dock tyvärr något överdriven då jag tyckte jag måste vara en riktig stjärna eftersom jag alltid kom etta på de öppna servrarna. De dumheterna fick dock ett abrupt slut så snart jag upptäckt den svenska Quake-scenen. Efter några halvgalna vanföreställningar att jag borde vara en av de bästa, även i Sverige, kom jag hårt ner i verkligheten efter att DOOMer spöade skiten ur mig med 45 - (-1).

Så jag är kanske inte rätt person att egentligen prata om vad Quake var, är och har betytt för både spelscenen och individuella spelare. Istället har vi efter en del detektivarbete och mutor lyckats snoka upp en del av de mer kända spelarna från klankrigens inledande år. Med hjälp av dem har vi gjort en kort artikelserie om Quake och spelscenen '96.

"Spelkänsla! Allt ifrån hur spelkaraktären svarade på musens rörelser till atmosfären och storyn i spelen var bättre förr!"

Gubbarna vi samlat ihop är Henrik "HonK" Karlsson, Mikael "Bugsy" Kopeczky, Dario "LeoN" Zani och Joakim "oKKun" Wejdemar från Da Swedish Mob, Daniel "Calvin" Andersson från Brutal Deluxe, Tore "Totte" Friskopp från Crusaders, Tomi "DOOMer" Kärnä och Klas "DOOMn8" Dahlén från Teddybears och Lars "Mumin" Forsman från Hemul.

Föregående Nästa
Vilka minnen! Hade varit skoj med en uppföljningsartikel nu med doom till ära :) 18/05 Sjukt bra artikel, man blir alltid lite nostalgisk när man läser om gamla quakertider. Minns hur jag och polaren med största intresse läste DOOMers krönika i PC GAMER runt 97-98. Han aldrig komma in i Quake World eftersom Quake 2 släpptes när man fick... 18/12 Givet att vi va snyggast, vilken annan klan hade tom individuella skins :) Du va väl en duglig grafiker iaf, motorhead såg väl hyfsat ut vill jag minnas, men vi får hoppas att du är bättre som VD än som grafiker då ;) /LeoN_sWeMoB 15/12 Men Tomi, inte visste jag att man fick rosta pa sig sjalv :P Bugs, fin hemsida, fan sicken kass grafiker jag var.. Ni kan saga vad ni vill, Swemob var iaf snyggast om inte bast.. 15/12 Hehe ;). Good times! 14/12 Hehe det förekom en hel del smädelser på den tiden. Favorituttryck som "raket i arslet" alt. raket i ansiktet" samt "SAAB-nyckel i ögat" var det enda man kunde ta till när man inte kunde komma undan en viss n8.s raketattacker och ännu en death lades til... 14/12 Ha ha ha... fy fan. Nostalgi deluxe när KL skickade denna länk idag. Vilka tider. "Spyr", "Ansikte", "Open KL"... Jösses. Min största merit som Quakespelare kommer jag stolt ihåg, när DOOMn8 för en gångs skull visade sig mänsklig på e3m7. Snackade med... 14/12 QW för faaaaaaaan! Götta intervju, fint med lite gamla idoler i fokus igen :). DOOMn8 krossade alltid en på de lokala lanen och fick ord som "spyyyyr" att runga ordentligt i husen. Härnäst kanske en liknande grej om lagspelets födelse; CTF, TF osv? :). 14/12 Mycket bra skrivet! 14/12 Ja det där är sant, då hade vi nästan noll taktik, alla sprang bara omkring och fragga allt som rörde sig. Att jämföra med tex BF1942 som jag kört seriöst några år senare, då hade vi benhård taktik (som vår käre quakekungen hade lagt upp). Vi får ta och... 14/12
Skicka en rättelse