FZ träffade Gran Turismo-seriens skapare Kazunori Yamauchi i Köpenhamn för en intervju på tu man hand om #GT5 Prologue och nästa års #Gran Turismo 5. Vi fick blott femton minuter, så när ett par minuter hade passerat med Yamauchi bakom ratten framför en 42-tums plasma-tv satte vi oss ner för ett samtal - med en tolk som kopplade ihop min engelska med Kazunoris japanska.

Kommer det gå att skapa privata lobbyr och lagchat vid onlinespel i något av GT5-spelen?

- Vi jobbar faktiskt med det till GT5 Prologue. Det kommer släppas som en rejäl content-uppdatering framåt hösten.

Kazunori Yamauchi

Kommer vi nånsin få uppleva nattkörning i Gran Turismo? Samma sak med växlande väder, kommer det dyka upp?

- Vi kikar på det för närvarande, men det kommer kanske inte dyka upp förrän GT5 släpps nästa år.

Om nattkörningen blir verklighet, blir det möjligt för spelarna att kontrollera helljusen; sätta på och stänga av dem, och kanske blinka på föraren framför?

- Haha. Det skulle vara trevligt, absolut. Men vi måste först och främst tänka igenom hur nattkörning ska fungera.

Det skulle vara intressant att kunna mixa ljudet för olika tekniska detaljer, till exempel däckskrik, motorljud, bakgrundsljud och ljudet från andra bilar - något som går i PGR och #Forza 2. Hur ser du på det?

- Vid ljudmixen har vi tillgång till enormt många parametrar, men det här är ett mycket, mycket svårt område. Det är verkligen inte enkelt, så jag är inte säker på att det skulle ge spelaren något av nytta. Men tekniskt är det möjligt, även om vi inte har tagit några beslut om detta än.

Har ni några planer på att införa dragstrip-körning i A- och B-klasserna, med fart- och tidmätning? Och hur blir det med rally och hill climb, som fanns med i Gran Turismo 2?

- Dragstrip försökte vi få med i både #GT3 och #GT4 men vi fick inte till det ordentligt. Alla dessa saker är sånt vi skulle vilja få med, men vi kan inte lova något i nuläget. Om de dyker upp blir det inte innan GT5.

Finns det några planer på att låta spelarna förändra bilarnas utseende? Dekaler, lackering, stickers...

- Ja, det finns planer för detta. Men återigen - vi har ingen exakt tidsplan för detta, vilket betyder att det kanske inte dyker upp förrän i GT5.

En klanbaserad community bestående av inbjudna vänner som kan byta och sälja bilar med varandra - är det tänkbart?

- Spelarna kommer kunna skapa lag och klubbar, men om de kommer kunna byta och handla bilar är inte beslutat än. Att dela en bil inom laget är en möjlighet, men inget vi har några konkreta planer för än.

Prologue saknade både samlaraspekten (få bilar och inga möjligheter att ändra dem) och "riktig racing" (avsaknaden av skademodell gör att loppen kan bli osjysta). Hur resonerade ni kring prologen, som i praktiken är en slimmad version av spelet utan flera av de utlovade aspekterna?

- Du syftar förmodligen på den första versionen av Prologue, den som släpptes i Japan. I den kunde du inte ställa in bilarna, men det kan göras i PAL-versionen. Den har också dubbelt så många bilar mot den första japanska upplagan.

Låt mig kort förklara varför vi släppte Prologue. Våra och spelarnas syn på vad för sorts spel GT5 ska vara är i stora drag likadan. Men för att göra det ultimata GT5-spelet, som lever upp till allas drömmar och önskemål (inklusive våra), måste vi arbeta med det till 2009 eller 2010 för att få med allt från att-göra-listan. Gran Turismo 5 Prologue är delvis avsett att visa styrkan hos Playstation 3, och även att visa på ett ungefär hur det färdiga spelet kommer vara.

Känner du att GT5 kan leva upp till titeln som den mest realistiska racingsimulatorn, nu när Forza Motorsport 2 har gett oss fysik, skademodell och justeringsmöjligheter bortom allt vi tidigare sett? Om ja, hur kommer ni utveckla spelet så att det slår konkurrenterna?

- Det är svårt för mig att besvara den frågan eftersom jag bara har testat det spelet som hastigast. Varje gång jag testar ett sånt spel hinner jag spela i fem minuter, sen tröttnar jag. Jag tror att anledningen är att våra spel tar en helt annan väg. De påminner om varandra men har olika slutmål. Gällande fysik och skador kollar vi för närvarande på detta, och de problem det innebär. Vi hoppas kunna släppa en nedladdningsbar uppdatering med skademodell till Prologue i höst.

Hur tycker du att en realistisk skademodell påverkar körupplevelsen? Kan man göra realistiska racingspel utan en sån?

- Implementerar man skademodell kommer folk köra snällare och mer varsamt än de gör nu. Det kommer ta bort mycket av den osjysta körning som vi ser nu, där folk hänsynslöst kör in i varandra.

En sista fråga: vilken är din favoritbil i GT5?

- Jag gillar Amuse S2000 G1 väldigt mycket. Vid onlinekörning föredrar jag High Speed Ring och vid drifting är jag svag för Eiger Norwand.

Våra femton minuter är till ända. Efter intervjun är mr Yamauchi vänlig nog att signera ett fotografi av en Dodge Viper från spelet som jag tagit med. Lyckliga fredag!