Elite är namnet på det verktyg för statistik, socialiserande, matchsändningar och annat som lanserades i samband med #Call of Duty: Modern Warfare 3-premiären i november. Gratisversionen ger tillgång till grundläggande funktioner, medan prenumeranter får ta del av materialet utan fler kostnader än den för Elite-prenumerationen under året. Den 24 januari landar det första extramaterialet i form av en multiplayerkarta vid namn Park, och den följs inom kort av ytterligare en.

Under årets första kvartal lanseras fem så kallade "content drops" (extramaterial), där de två första alltså är multiplayerbanor. I mitten av februari landar ett tredje paket och i mars väntar ytterligare två. Utöver banor släpps nya spelformer och special ops-uppdrag, med mera.

Dlc-materialet blir först tillgängligt för de med premium-prenumeration på Elite som spelar Xbox 360. Materialet, såväl det första som de efterföljande, släpps till pc och PS3 vid senare tillfällen; i nuläget vet vi inte hur länge det dröjer. Det kommer också gå att köpa materialet separat om du inte betalar för Elite-tjänsten. Sammanlagt väntar minst 20 så kallade content drops, och de levereras mellan januari och september. Nytt material i nio månaders tid, alltså.

Vi ringde upp Robert Bowling, cretive strategist för Modern Warfare 3 för att få veta mer om strategin bakom de täta miniuppdateringarna.

Varför valde ni just 9 månader för en säsong, det är ju 12 månader på ett år?

– Det var det schema vi satte ihop baserat på vad vi tror att vi kan göra. Det är mängder av innehåll i slutänden, mer än vi någonsin gjort för Call of Duty. Vi ville göra bästa möjliga jobb, och då var det här det som funkade bäst för oss. Vi tar det en månad i taget, så här ser vår plan ut nu, men vi får se hur schemat utvecklar sig i framtiden.

Vad är tanken med att släppa en sådan mängd DLC till ett enda spel, efter ett fastställt schema?

– Det fina med nedladdningsbart innehåll på det här sättet är att vi kan variera oss mer än vi någonsin gjort, vi kommer att ha mycket mer multiplayerinnehåll än tidigare. Vi planerar multiplayer-kartor, nya spellägen som vi inte haft i spelet förut. Och givetvis sådant som ger de som spelat spelet i hundratals timmar något nytt att göra. Vi måste göra minst 20 content drops varje säsong.

Och givetvis släpps allt samtidigt, även till PC, eller?

– Content drops kommer först på Xbox Live. Jag vet inte exakt hur stor fördröjningen kommer att bli, men vi släpper allt först på Xbox och därefter till Playstation 3 och PC.

Det låter ju geschwint. Men de stackare som inte prenumererar på Elite, hur får de tag på allt detta bonusinnehåll?

– Du har möjligheten att köpa allt det här bit för bit, eller så kan du köpa hela vår content season i efterhand. Vi sätter ihop det till en samling när säsongen är över, och därefter kan du köpa den och få samma innehåll i efterhand. Jag vet inte exakt vad den kommer att kosta, men det kommer att ligga i nivå med det nedladdningsbara innehåll vi gjort tidigare.

[video=10599]