IO Interactive har i tio års tid stått som främsta representant för dansk spelutveckling. Men de har fått konkurrens. Reto-Moto är en nygammal studio som startats av... IO Interactives grundare.

I april tillkännagav #Reto-Moto sin existens. Bakom denna danska utvecklare står folk som grundade likaledes danska #IO Interactive, alltså Hitman-seriens föräldrar. Exakt vad Reto-Moto har i görningen är fortfarande okänt, men att studion satsar hårt på onlinespel står helt klart. Vår kollega Kristian West på FZ.dk har tvingat till sig en intervju med Jacob Andersen, en av grundarna.

Berätta kortfattat vad Reto-Moto är och varför.

- #Reto-Moto är en grupp spelutvecklare som tillsammans har lång erfarenhet. Företaget grundades tillsammans med #Nordisk Film/#egmont|Egmont och IO Interactive 1998. Vi har gjort spel i mer än 15 års tid, den mesta tiden tillsammans. Reto-Moto har faktiskt funnits i mer än tio år, men större delen av tiden har företaget varit inaktivt. Eftersom vår historia tillsammans är positiv valde vi att fortsätta som Reto-Moto istället för att starta ett nytt företag (och gå igenom helvetet med att komma på ett märkvärdigt namn...).

Hur många personer är involverade i studion?

- Just nu är vi fem man, men vi räknar med att utöka framåt hösten.

Ni har tidigare jobbat med Hitman, ett sann ikon i spelvärlden. Vad har ni för planer för era nya spel?

- Vi är mycket intresserade av vad som kan göras online. Multiplayerspel har överlag väldigt rena gameplay-regler, att arbeta med det är väldigt attraktivt. Vi gillar karaktärsdrivna spel men vi vill även låta spelarna själva forma karaktärerna, snarare än att de dikteras av oss.

Er första pressrelease tog upp onlinespelande - kan du utveckla det? Pratar vi MMORPG till pc, eller kanske till konsol?

- Vi har inte bundit oss till ett specifikt format än. Det är klart att den nuvarande generationens konsoler till stor del är låst för MMORPG-titlar, men med nästa generation kommer detta förhoppningsvis ändras. (Ja, här snackar jag om Xbox 1080 och PS4. Xbox 360 och PS3 kan inte längre kallas "next-gen", snarare "current-gen").

Berätta hur det är att öppna en spelföretag. Ni började visserligen inte från "scratch", men förklara hur det känns att öppna nytt och börja jobba med den allra första titeln.

- Vi har alla gjort spel sedan vi var i tonåren, så det känns ganska naturligt. Att starta en ny studio är på inget vis enkelt, och det är skrämmande hur lite uppmärksamhet branschen får från till exempel staten. Vi har alltid koncentrerat oss på att ha ett bra team när vi börjar, det är en grundförutsättning. (En bra spelidé räcker inte, det finns det ungefär en miljon andra som har.)

- Förutom att ett bra team krävs tror jag att man måste ha koll på marknaden och se var det finns utrymme för en ny produkt. Det betyder också att vi i början överger väldigt många roliga och intressanta spelidéer, såna vi inte tror att det finns en marknad för.

Finns det något speciellt skäl till att ni lämnade IO Interactive men ändå stannar kvar i Danmark? Vad är det som gör Danmark speciellt i detta sammanhang?

- Det var spännande att vara med och bygga upp IO, men efter fyra Hitman-spel var det hög tid att prova något nytt. Jag tror Danmark har stor potential att utveckla datorspel - talang finns överallt här. Så det finns inget skäl att flytta utomlands och starta nytt där, även om till exempel Kanada lockar med skattefördelar. Jag är övertygad om att om vi får en ny regering (eller om den nuvarande vaknar) så kommer vi få liknande möjligheter här.

I vilken riktning pekar dagens onlinespel (shooters, MMO, bilspel...)? Är onlinefunktioner något som utvecklarna känner att de måste lägga till, något som spelarna kräver? Kan det leda till stagnation snarare än innovation?

- Jag är verkligen förtjust i konceptet med onlinespelande och tror som sagt att det är här man hittar de mest intressanta spelen, sett ur ett gameplay-perspektiv. Ett enkelt regelverk och två spelare som förstår det ger alltid en långt mer komplex upplevelse än vad ett linjärt singleplayerspel kan göra. Nuförtiden är det en trend att man som utvecklare känner sig tvingad att ta med onlinefunktioner i solospel, även om det inte passar in, men det är nog bara en övergångsfas. Jag tror inte marknaden stagnerar, det är så mycket pengar inblandat att det garanterar någon form av utveckling.

Vilka andra nordiska utvecklare gillar du bäst, och varför?

- Då måste jag säga Starbreeze och Dice. Båda gör fantastiska spel och bidrar till att flytta fram gränserna med varje nytt projekt. Jag tycker också Funcom förtjänar respekt, de var inne på MMO-marknaden väldigt tidigt och med Age of Conan ser de ut att göra bra ifrån sig.

Vem finansierar ert första projekt. Eller, hur finansieras det?

- Det kan jag dessvärre inte säga något om för tillfället.

När släpps ert första spel? Kan vi räkna med några tillkännagivanden i år?

- Vi räknar inte med att släppa någon information i år.

Skicka en rättelse