FZ hoppas visserligen stenhårt på ett 2012-släpp för #Blizzards enormt efterlängtade #Diablo III, men ett nytt uttalande från spelets regissör Jay Wilson skapar nya frågetecken. Enligt honom gör spelhuset fortfarande oerhört stora förändringar i titeln, bland annat ett par riktigt kontroversiella designbeslut.

– Vi har ansetts pilla med systemen för mycket och att spelet är bra som det är och att vi bara borde släppa det. Jag tycker att det är helt legitima åsikter, men jag tycker samtidigt inte att de stämmer. Ingen kommer minnas om spelet kom sent, bara om det är bra, säger Jay Wilson.

– Vi kommer att ändra design vi haft på plats väldigt länge, och göra förändringar till system du spenderat mycket tid med att theorycrafta, och ta bort features du kanske kommit att associera med kärnan av [Diablo]-upplevelsen.

Exempel på vad Jay Wilson menar är att ett antal karaktärsattribut kommer att försvinna från Diablo III.

– Vi tar bort Defense, Attack och Precision som attribut. Armor tar över det som Defense brukade innefatta, +PhysicalResist tar över för Armor, och +Chance to Crit fyller i för Precision.

Även identifierings-scrolls försvinner. Town portal scrolls blir en färdighet istället för ett föremål och Cauldron of Jordan och Nephalem Cube försvinner och ersätts i viss mån av Stone of Recall som låter spelarna återvända till staden för att köpa och sälja. Även Mystic försvinner och merparten av hennes tjänster övertas av smeden och juveleraren. Men det är möjligt att Mystic kan återvända vid ett senare skede.

Mycket jobb återstår alltså med Diablo III, vad det verkar. Vågar du fortfarande hoppas på ett 2012-släpp för denna gigantiskt lovande demondräpare?