Förväntningarna är höga och det mycket som står på spel för #Bioware i samband med släppet av sista pusselbiten i Mass Effect-triologin. Nu är domedagsåret 2012 här, och det är dags för det tredje och avslutande kapitlet och för det rymdkrig som vi tillsammans med Commander Shepard följt genom galaxer, över himlavalv och via syntetiska rymdskepp.

Och det finns ingen anledning till att spara på krutet när det är dags att sätta punkt för ett fem år långt rymdäventyr som pågått sedan första delen av #Mass Effect släpptes år 2007. #Mass Effect 3 ska vara större, starkare och bättre än båda sina föregångare – som det alltid heter med uppföljare.

Stolta poser ska säkra en värdig avslutning på trilogin.

Omtalade och hyllade för sitt fantastiska historieberättande genom åren, förvånar det oss inte att den sista upplagan uppskattas ha cirka 40 000 rader dialog, alltså dubbelt så många jämfört med det allra första Mass Effect. Men det finns också utrymme för förändringar.

Kinect-effekten

Spekulationerna kring spelet har varit många, åsikterna likaså. Den största strålkastaren har den senaste tiden, föga förvånande, hamnat på den nya tekniken både inom och utanför spelets ramar. En fråga som delar den inbitna publiken i två läger – kommer ett röststyrt Mass Effect 3 att förhöja eller försämra spelupplevelsen?

Med kortkommandon kommer man att via Kinect bland annat att kunna öppna dörrar, föra konversationer vidare och strida på ett mer verklighetstroget sätt än någonsin tidigare. Rent instinktivt känns det ändå som en naturlig utveckling och en förståelig väg av Bioware att vandra i ett försök att uppnå en plats där verklighet och rymdfantasier äntligen kan smälta samman, men det är märkbart att det inte varit grundtanken när beslutet togs. Att enbart använda röststyrningsfunktionen hos Kinect är inte att utnyttja dess fulla kapacitet, men verkar inte heller ha varit meningen för Mass Effect 3. Det handlar om att förenkla spelmekaniken och erbjuda en smidigare och betydligt mer koncentrerad spelupplevelse.

Att göra honnör framför kinecten lär inte återspeglas i spelet.

Men att styra sig runt med hjälp av röststyrka är inte obligatoriskt för en total spelupplevelse. Att lira som tidigare fungerar minst lika bra och kritik som förr riktats mot svårighetsgraderna i spelen har tagits i åtanke, så för att både uppmuntra multiplayerläge och ett ordentligt slut värdigt att minnas har även utmaningen trappats upp. Treans normalnivå kommer att motsvara föregångarnas veteran, något som ger både gamla och nya spelare en ordentlig utmaning.

Nytt och gammalt

Nymodigheter och uppgraderingar är allt annat än främmande för Mass Effect 3. Ett moment i spelet som blivit väldigt omdiskuterat är just striderna där vapen men även rörelsemönster är nya och förbättrade. Överlag handlar Mass Effect 3 om att lättare kunna ta till sig Biowares absolut största titel hittills på ett så sammansvetsat och mottagligt sätt som möjligt. Och utifrån vad som har visats så ter sig det fungera väldigt effektivt, speciellt med den nya röststyrningen.

Striderna ska bli snabbare och mer intuitiva med röstkommandon.

Det som framkallat en mindre rynka mellan ögonbrynen är hur naturligt vi egentligen tycker det är att ropa ut engelska kommandon till en TV och en viss allmän skepsis gentemot Kinect och signalfördröjningar, något som #Microsoft försökt eliminera sedan släppet av produkten. Men hur mycket man än vill och försöker ställa sig emot den tekniska utvecklingen vad gäller Mass Effect 3 verkar alla nymodigheter inte göra något annat än att just förhöja den övergripande spelkänslan.

Det format som röststyrning däremot borde vara allra mest tacksamt till (och naturligt, för den delen) går tyvärr miste om Biowares dröm om ett "livs levande" Mass Effect 3. Alla pc-användare får gråta en skvätt när de investerar sparpengarna i ett Xbox 360, men det lutar åt en Kinect-upplevelse man för första gången faktiskt kommer att vilja prata om.

Spelet släpps den 8 mars till pc, Playstation 3 och Xbox 360. Ett demo dyker upp i mitten av februari.