– Ärligt talat tycker jag att HD-formatet som har blivit standard för tv-industrin är, åtminstone för min del, fortfarande överskattad i tv-spelens värld. Utvecklarna tenderar att låta all energi gå åt till att bibehålla en hög grafisk kvalitet.

Orden kommer från Final Fantasy-skaparen Hironobu Sakaguchi, som haft erfarenhet med HD-spel i och med 360-titlarna #Lost Odyssey och #Blue Dragon. I hans senaste verk, #The Last Story till Wii, var dock förutsättningarna annorlunda. Något som både begränsade och – faktiskt – berikade skaparprocessen. För ovanlighetens skull kunde grafiken komma i andrahand.

– I slutändan tycker jag verkligen att vi skapat något som kan stå upp mot vilken annan hårdvara som helst.

Något oväntat lyfter Sakaguchi fram möjligheten att snabbspola dialoger och mellansekvenser som hans favoritdel av spelet. Det skiljer sig från att skippa sekvenser och man kan fortfarande hänga med i samtalen och storyn.

– Det är otroligt.

Han lyfter också fram den omsorgsfullt detaljerade världen där staden sjuder av liv. En kvinna hänger tvätt, folk dansar på gatan, några sitter vid fontänen och stadsborna lever sina liv. Sakaguchi inspirerade sitt team att lägga till de små detaljerna, men i slutändan lade de till mycket av sina egna idéer också.

– Jag är säker på att teamet försöker imponera och överraska varandra, och bara genom att leka med detta, så tror jag staden mår bättre av det.

The Last Story släpps till Wii den 24 februari. FZ tycker att det är årets hetaste release till konsolen. Vad tycker ni?

Källa: VG24/7