Ett spel som utvecklas inför öppen ridå, finansieras av spelarna och där utvecklarna har full kontroll över utformningen. Ungefär så ser målsättningen ut för Tim Schafers och #Double Fines nästa projekt, ett #äventyrsspel av peka-och-klicka-modell som om allt går vägen släpps i höst.

Projektet finansieras av spelarna, som via sajten Kickstarter kan lämna bidrag på mellan 1 och 10 000 dollar. Därigenom menar Schafer att man kan ta risker och utforma spelet precis som man vill, utan att externa finansiärer lägger sina näsor i blöt. Dessutom kan man visa hur utvecklingsarbetet går till på ett helt annat sätt än med en traditionell utgivare/finansiär i ryggen. Bidragsgivarna kommer därtill få möjlighet att prata med utvecklarna under arbetets gång.

Ekonomiskt sett ser det ut som att Schafer och Double Fine gjort helt rätt. Målet var att få in 400 000 dollar, och i skrivande stund har folk lämnat bidrag på hela 483 000. Vilket känns helt okej, då överskottet kommer användas till spelutvecklingen, till exempel till att släppa spelet till flera plattformar.

Tim Schafer är något av en legendar i fråga om äventyrsspel. Under 90-talet var han involverad i en rad av #Lucasarts klassiska titlar, exempelvis #Full Throttle och #Grim Fandango. Med Double Fine har han gjort den hyllade plattformaren #Psychonauts och hårdrockarstrategin #Brütal Legend. Apropå Psychonauts har #Minecraft-pappan Markus Persson de senaste dagarna sagt sig vara villig att finansiera Psychonauts 2, och enligt snacket på gatan pågår samtal mellan Persson och Schafer.

Se Schafer redogöra för projektet i följande video.

http://www.kickstarter.com/projects/66710809/double-fine-adventure/widget/video.html