Marknaden för bärbart spelande har skakats i sina grundvalar. Det som förr kretsade kring ett fåtal konsoler och förutsägbara spelserier från stora spelbolag har övergått till en störtflod spel, tillgängliga till surfplattor och smarta telefoner. Iphone, Ipad och App Store bär ett tungt ansvar, men numera finns en uppsjö bolag som jagar kunder med konkurrerande produkter.

Pekskärmsspel, om vi kallar dem så, skiljer sig mot traditionella bärbara spel på flera sätt, inte minst i fråga om pris och tillgänglighet. App Store och Android Market har gjort spelen extremt lätta att köpa, till priser långt under vad titlar till Nintendo DS och PSP brukar kosta. Ta #GTA: Chinatown Wars: ordinarie pris var 400-500 kronor till DS och PSP vid premiären, medan 75 kronor för Ios-upplagan ändå var dyrt med App Store-mått mätt.

Det gamla är det nya nya

Det är mot denna bakgrund PS Vita släpps. Konsolen frestar oss att gå tillbaka till det lite större, dyrare och mer avancerade spelandet, och de starkaste lockropen är kraftfull hårdvara och en fullfjädrad uppsättning kontroller. Styrkors, de fyra vanliga Playstation-knapparna, två axelknappar, dubbla analoga styrspakar, tilt-funktion, touch-skärm fram och en styrplatta bak borgar för helt andra upplevelser än vad pekskärmsspelen kan erbjuda. Och det är nog där, hos folk som längtar tillbaka till det lite mer avancerade mobila spelandet, #Sony bör söka sina köpare.

PS Vita släpps i två versioner: med och utan 3G-stöd (vi har testat den senare). Båda stödjer förstås både wifi och bluetooth, och spelen säljs såväl på minneskort i butik som i nätbutiken Sony Entertainment Network (som Playstation Network i dagarna byter namn till). Spelen säljs och lagras på minneskort, så förhoppningsvis finns alla spel som säljs i butik också att köpa via SEN. Minnena har trist nog tagits fram specifikt för Vita-konsolen, så det hjälper inte om du har ett micro-sd-kort liggande. Vita-minneskorten ligger i dagsläget på 200-400 kronor för storlekar mellan 4 och 16 gigabyte. Eftersom vissa spel kräver ett minneskort för att överhuvudtaget sparka igång (däribland #Uncharted: Golden Abyss) gör du klokt i att skaffa ett samtidigt med konsolen.

Konsolen har annars ett slagkraftigt riktpris: wifi-versionen blir din för ungefär 2200 kronor och för 3G-varianten får du hosta upp ytterligare en femhundring. Som jämförelse kostade #Nintendos avsevärt hårdvaruklenare 3DS-konsol ungefär lika mycket vid premiären förra året. Efter en trög start sänktes 3DS-priset och försäljningen sparkade igång, varför det blir intressant att se om kunderna tycker det är värt den extra tusenlappen för Vitas hårdvaruelegans och att den faktiskt är att betrakta som en helt ny konsol.

Pekskärmen utgör en stor del av Vita-användningen. Program och spel får ikoner på hemskärmarna på samma sätt som i Ios-enheter. När en hemskärm är full dyker en ny upp under den, och ikonerna kan flyttas runt och hemskärmarna ges individuell bakgrundsfärg. Är du i ett program pausas det med ett tryck på Playstation-knappen, varvid du antingen kan stänga det (dra fingret snett neråt vänster) eller bläddra sidledes bland andra öppna program. I ett medföljande testprogram fungerar tiltfunktionen och styrplattan bra (särskilt den förstnämnda), och det väcker hopp om att innovativa utvecklare kommer använda dem för nya spelidéer.

Skärmens 960 gånger 544 pixlar ger på sina 5 tum ett fullt godkänt utseende, om än kanske inte den bärbara PS3-grafik det snackats om på förhand (åtminstone inte i de spel vi hittills sett). #Uncharted: Golden Abyss ser riktigt bra ut, även om det saknar PS3-syskonens detaljrikedom, och #Modnation Racers: Road Trip dras med en eller annan framerate-drop.