Trots åtskilliga toppbetyg (bland annat av FZ) och bländande försäljning har #Mass Effect 3 fått skopvis med verbalt smisk av köparna. Det är främst slutet och de tidiga dlc-planerna som rört upp känslor.

Spelets producent Casey Hudson tar nu bladet från munnen. För Digital Trends förklarar han hur han och #Bioware reagerar på spelets slut.

– Jag ville inte att spelet skulle vara ett sådant som glöms bort.

Hudson menar att det "antingen-eller"-mottagande som slutet fått pekar på det intressanta med storyn, att den lämnar utrymme för tolkning. Åtminstone är det så vi tolkar herr Hudsons aningen luddiga svar. Vi tar det i original för att undvika eventuella översättningsgrodor:

– I didn’t want the game to be forgettable, and even right down to the sort of polarizing reaction that the ends have had with people–debating what the endings mean and what’s going to happen next, and what situation are the characters left in. That to me is part of what’s exciting about this story. There has always been a little bit of mystery there and a little bit of interpretation, and it’s a story that people can talk about after the fact.

Beträffande From Ashes, det extramaterial som släpptes samma dag som spelet, menar Hudson att kritikerna skjuter över målet. Kritiken handlade (delvis) om att väsentliga delar av Mass Effect-berättelsen förlades till dlc-material och att spelarna tvingades betala för mer än själva spelet för att få ta del av väsentligheterna. Hudson säger att detta är fel, dlc-paketet innehåller enbart storymässiga sidospår och att de spelare som tagit sig igenom både ME3 och From Ashes insett detta. Däremot berör han inte alls den kritik som handlar om att extramaterial samma dag som spelet släpps kan ses som ett oblygt sätt att krama betydlig mer pengar ur köparna än för själva spelet.

[video=10986]