Man kan ha många åsikter om både #Dust 514 och #Eve Online. Man kan avfärda det tidigare som ett redan misslyckat experiment eftersom det blir exklusivt till Playstation 3 (istället för att släppas till pc, där en stor del av fanbasen finns) och det senare som "Spreadsheets Online". Vad man inte kan göra är att kalla isländska #CCP för något annat än ambitiösa; eventuellt kan man kalla de smått excentriska utvecklarna smått galna. Eller totalt vansinniga, beroende på hur vi väljer att se på saken.

Enorma vapen och laser. Vad mer behövs i en sci-fi-shooter?

Eve Online har länge varit ett unikum i mmo-genren. Stort, komplicerat, tidskrävande och – om vi enbart utgår från de historier som får plats i media – fullt med sociopater som inte gör annat än att skjuta ner varandras skepp och lura varandra på pengar. Under de nio år som spelet funnits har det alltid lyckats växa från år till år, men andelen människor som det skrämmer bort efter att ha dumpat dem ensamma i den mörka, kalla och oförlåtande rymden lär vara skyhög. CCP har försökt att locka till sig nya spelare på olika sätt, men när det kommer till kritan är Eve ett mmo som vägrar kompromissa. Det är väl därför de spelare som stannar kvar har en tendens att göra Eve till en livsstil.

Nu vill CCP ge alla fps-fans ett litet smakprov av den livsstilen.

Redefine the enemy

Sedan Dust 514 utannonserades för ett par år sedan har CCP klargjort att det är en konsol-shooter som är tänkt att kopplas direkt till Eve. Medan Eve-spelarna flyger runt i rymden och skjuter på varandra så springer “Dustbunnies” (som de framtida spelarna redan kärleksfullt kallas) runt på marken och försöker ha ihjäl varandra i förstapersonsvy. De två spelen ska sen på något sätt samspela. Fram tills CCP höll sin årliga "Eve Online Fanfest" i Reykjavik i helgen var det allt vi egentligen visste, förutom att det kommer bli Playstation 3-exklusivt.

Fps-spelare är, enligt stereotypen, rastlösa. Det finns en uppfattning om att många av dem hoppar mellan spel och så fort någon ny blockbuster släpps så drar de vidare som nomader som letar efter en ny adrenalinfix. Tittar man på siffrorna från exempelvis Xbox Live så stämmer inte den bilden helt och fullt, men det finns en gnutta sanning här. Efter ett tag når man prestige-taket, för att använda http://www.fz.se/spel/call-of-duty-modern-warfare-3/serie Call of Duty som exempel, och till sist finns det inga fler vapen eller förmågor att samla på sig. Dessutom finns det ingen djupare mening med vad man har uppnått – en vinst betyder inte mer än en varm känsla i magen.

Ägaren till jättekanonen har världens minsta... eh, självförtroende.

Inget fel på det såklart, men CCP vill uppnå något större. Kopplingen mellan Dust 514 och Eve Online betyder att det som händer i det förstnämnda är tänkt att inverka på det senare. Och vice versa.

CCP hade utlovat att visa upp hur den här kopplingen kunde se ut under deras fanfest, och på torsdagens keynote gjorde de det med bravur – de lyckades till och med få de suraste Eve-spelarna att applådera. På en gigantisk skärm visade utvecklarna hur ett skepp i Eve, hängandes i rymden ovanför en planet, bombaderade ett slagfält i Dust 514. Det som många trott var tomt prat blev i ett slag verklighet; hur spelare på pc och spelare på SEN (före detta PSN) kommer samexistera i samma universum, trots att de två spelen tillhör två helt olika genrer och spelas på två helt olika plattformar. Självklart kommer Dustbunnies ha tillgång till artilleri som låter dem skjuta tillbaka. Spelen kommer dessutom att dela på både chattar och voip-verktyg och när Dust 514 väl släpps kommer det inte existera i ett vakuum.