En expansion till #Eve Online är inte riktigt samma sak som traditionella expansioner. Där andra onlinerollspel tenderar att försöka kräma in så mycket nytt material som möjligt, gör #CCP istället mindre, men många förändringar till sitt spel. När #Blizzard trycker in hundratals – om inte tusentals – nya prylar när de expanderar #World of Warcraft så nöjer sig CCP med ett drygt dussin nya moduler som spelarna kan sätta på sina skepp, för att nämna ett exempel.

Skillnaden ligger i hur stor inverkan dessa förändringar kan ha. Eve-spelare har vissa taktiker och strategier när de slåss mot varandra, taktiker som har utvecklats över en lång tid, och en enda ny modul kan ändra om hela landskapet. Därför måste CCP vara väldigt försiktiga när det introducerar något nytt. Att taktiker ändras är en sak, men om något visar sig vara alldeles för mäktigt kan det ställa det mesta på ända.

Eve Online har alltid varit vackert och nu jobbar CCP på att införa stöd för Directx11. Det är inget vi får se i Inferno, tyvärr.

I #Inferno, sommarens expansion till Eve Online, vågar sig dock CCP på att lägga till en hel hög nya moduler. Vi pratar adaptiva rustningsdelar till skeppen, som dynamiskt ändrar vad de skyddar mot beroende vilket typ av skada de råkar ut för. Eller en liten warpdrive som efter att ha spolats upp låter dig hoppa 100 kilometer rakt fram i den riktning ditt skepp pekar. Speciellt den senare lär bli intressant att se hur den används; kanske att försöka komma undan en övermäktig fiende? Antagligen kommer vissa sniper-flottor använda den med goda resultat. Om dina motståndare har låst sina vapen på dig kommer du kunna använda en ny modul som låter dig bryta de låsningarna. Ju fler du har, desto större chans att det lyckas. Strider mellan stora flottor blev plötsligt lite mer spännande...

Flying in space

Förra året hamnade CCP i direkt konflikt med sina spelare och virtuella upplopp bröt ut i Jita, Eve-galaxens viktigaste solsystem. Det var en fascinerande tid för oss som spenderar alldeles för mycket tid med att följa genren. Vi har sett spelare protestera mot utvecklare förr och lyckats få till en förändring (exempelvis när Blizzard planerade att visa sina användares riktiga namn på sina forum), men det finns inte många mmo där dessa protester kan tas in i – och direkt inverka på – spelet självt. Till sist var CCP tvungna att ge med sig, omstrukturera företaget och helt ändra inriktning. 20 procent av deras anställda förlorade jobbet under processen.

Medan fullt kaos rådde på det isländska kontoret, och högt uppsatta anställda tvingades ta itu med problemen, jobbade programmerare och designers på högvarv. Resultatet blev expansionen Crucible, som släpptes i slutet på november förra året. Spelarna jublade. De hade känt sig övergivna under lång tid, de hade sett CCP inrikta sig på avatarer (som vissa spelare kärleksfullt kallade för "space barbies") och mikrotransaktioner istället för det som de nuvarande spelarna tycker är viktigt: att flyga runt i rymden. Crucible var helt inriktad på den biten av spelet och många av de som hade sagt upp sina konton under upploppen återvände. De senaste månaderna har, 2011 till trots, varit några av de mest positiva i spelets historia.

Så här kan det tänkas se ut när vi ser över hur vårt krig faktiskt går.

Inferno är Crucibles spirituella uppföljare, och fortsätter i samma anda. Förutom de nya modulerna kommer även krigssystemet ses över ordentligt, bli roligare och mer engagerande med direkta rapporter som visar hur de går för de olika sidorna. Det kommer även bli enklare att förklara krig mot andra spelare, istället för det nuvarande systemet som inbjuder många att skydda sin allians mot attacker genom att skapa skalbolag som konstant ligger i fejkade krig med sig själva och pressar priset att förklara ett nytt krig uppåt. Under CCP:s årliga Fanfest-konvent i Reykjavik var det många som applåderade högljutt när dessa förändringar presenterades. High-sec, den del av galaxen där man är som säkrast från pirater och spontana attacker från uttråkade spelare, lär se annorlunda ut efter Inferno släpps.

Iteration! Iteration! Iteration!

På många sätt är Eve Online ett av världens mest fascinerande mmo. Det är svårt att bemästra, fullt av komplicerade system och många nybörjare skräms lätt bort av dess oförlåtande natur. Det är såklart ett problem, och i Inferno kommer äldre system att ses över för att göra det lättare och mer meningsfullt att engagera sig i dem tidigt. Faction warfare, som till stor del introducerades för att spelare enklare skulle kunna få uppleva titelns intensiva pvp, kommer exempelvis få en välbehövlig ansiktslyftning som innebär att det faktiskt kommer finnas en poäng med att slåss för sin fraktions sak.

I rymden kan ingen höra dig rotera 180 grader.

Den 24 april släpps Escalation, en stor patch som ska bereda vägen för Inferno. Den 22 maj släpps själva expansionen, som precis som alla andra expansioner kommer vara helt gratis. Jag vet att många som läser det här aldrig riktigt har gett spelet en chans, eller redan skrämts bort av olika anledningar. Jag skulle dock uppmana alla som är minsta intresserade av mmo-genren att åtminstone testa det efter att Inferno har släppts. Med CCP:s nya fokus på vad spelarna faktiskt vill ha, istället för att desperat försöka trycka in onödigt material för att locka till sig en bredare publik, så har nytt liv blåsts in i Eve-galaxen. Och efter sommaren kan vi även se fram mot #Dust 514, och efter det släppts lär livet i New Eden aldrig bli detsamma igen...