Spel som aldrig släpps på fysiskt media blir en allt viktigare del i utgivarnas portfolio och det märks på både storlek och produktionsvärde. #Climax Studios actiontitel #Bloodforge är ett typexempel på just detta då det på sina 1,8 gigabyte visar upp grafik och ljud som ger sina skivbaserade konkurrenter en match. Som vi alla vet är det mellertid inte någon garanti för en härlig spelupplevelse. Och Bloodforge är tyvärr ett typexempel även på det.

Klonad krigsgud

Upplägget är enkelt och känns igen från storsäljande actionspel som Devil May Cry och God of War. Framförallt tycks det sistnämnda vara en stark inspirationskälla, då Bloodforge handlar om en synnerligen muskulös och barsk krigare vars enda mål med livet är att hämnas på den gud som han tror ligger bakom sin familjs död.

Breakdancens ursprung – hala golv och tunga svärd.

Likheterna med #Sonys guldkalv lyser starkt som Saharas sol, men det hade kunnat fungera om det inte vore för att Bloodforge är ett så blekt spel. Spelmekaniskt har allt setts förut. En knapp vardera för lätt attack, tung attack, distansvapen, hopp, kullerbytta och möjligheten att använda både magi och ett bärsärkläge är vad du bjuds på. Utöver detta får du givetvis också möjligheten att testa olika typer av vapen, men i grund och botten är det här genrens standarduppsättning 1.0 utan några större ambitioner att skilja sig från mängden.

Med en så traditionell grund kan man tro att Climax haft tid att finslipa striderna till perfektion, men ack så fel man kan ha. Trots att det finns en stor mängd kombinationer att lära sig klarar du dig oftast bra med klassisk buttonmashing. Lägg därtill en kamera som är bland det sämsta jag sett – både i genren och i den här generationen – och du har strider som inte ens är i närheten av God of War eller det lysande #Bayonetta.

Faller på striderna

Eftersom det är en nedladdningsbar titel kommer utvecklarna undan med att kampanjen räcker en handfull timmar. Om vi bortser från att det inte är några särskilt underhållande timmar på grund av undermåliga actionsekvenser, förstås. Utöver det så finns det rankinglistor där du kan tävla mot båda kända och okända samt ett på pappret intressant läge där du själv får designa utmaningar som du först får ta dig an själv innan du låter en onlinemotståndare försöka slå ditt resultat. Kul i teorin, men åter faller det på stridernas bristande kvalitet.

När ingen brydde sig om "Varning för älg"-skyltarna tog Trafikverket till allt mer drastiska metoder.

Ambitionen finns onekligen där och Bloodforge har goda sidor, främst i det höga produktionsvärdet. De överskuggas emellertid av en fantasilös spelmekanik och en frustrerande dålig kamera som gör att den enskilt viktigaste komponenten – striderna – blir enformiga redan efter de första fiendevågorna. Då går det inte att ge något annat än ett underkänt betyg.

Fotnot: Bloodforge köps via Xbox Live Marketplace för 1200 MS-poäng.