Ken Lobb förklarar upplägget

Serien debuterade på Nintendo 64 för tio år sedan och den senaste "riktiga" instansen (det har släppts ett par varianter till bärbara maskiner) kom år 2000. Anledningen till att Nuts & Bolts tagit så lång tid på sig är enligt Ken Lobb, creative director hos #Microsoft Game Studios, att man väntat på att hårdvaran ska bli tillräckligt kraftfull.

Utvecklarna #Rare ger fysiken stort utrymme; tidigare generationers maskiner var för klena för att klara av det man ville åstadkomma. Visserligen torde också Playstation 3 vara stark nog att klara önskemålen men eftersom Rare sedan 2002 ägs av Microsoft blir det inget av med det.

Du sköna nya värld

- Ett vågat steg bort från det förväntade

Seriens första spel jämfördes med Super Mario 64. Liknelsen var inte helt vilsen; bland annat använde original-Banjo-Kazooie en modifierad variant av spelmotorn från Mario 64 och upplägget att spelaren utgår från ett nav nyttjades av båda spelen. Även Nuts & Bolts har ett nav från vilket du färdas mellan och låser upp världar.

Möt Banjo, framtida härskare över Spral Mountain

Storyn går ut på att Banjo (och vapendragaren Kazooie) kämpar mot häxan Gruntilda, ärkerivalen från förr, om herraväldet i Spiral Mountain. För att visa sig vara de rättmätiga ägarna måste Banjo och Kazooie klara en serie utmaningar, men Grunty lägger en mängd hinder i vägen. Uppgifterna går ut på att klara utmaningar av olika slag och det är här fysiken kommer in i bilden. Och fordon. Ofta kombinerade med varandra.

Fordom fanns inga fordon

- Åtgärdat nu - men vad säger fansen?

Rare lämnar alltså det traditionella plattformandet och inför fortskaffningsmedel. Med hjälp av dem tar du dig fram snabbare (världen har förstås växt) och du kan dessutom utforma dem ungefär hur du vill. Mer än tusen delar står till buds och varje bygge har ett antal "slottar" att placera delarna i. Vill du ha ett snabbt fordon slänger du på en kraftig motor, ska det flyga applicerar du vingar och så vidare. Nya delar ligger utspridda i spelvärlden och det stora antalet gör att kreativt lagda riskerar att fastna i byggavdelningen ett bra tag.

Två av många, många möjliga fordonsvarianter

Utmaningarna är en sorts fysikpussel och för var och en står ett fördesignat fordon till buds. Använd det om du vill, bygg om det, eller varför inte skapa något helt eget som bättre passar med uppgiftens natur? Under demonstrationen visades en uppgift som gick ut på att skyffla gigantiska fotbollar från en spawnpunkt till ett mål. Ett halvdussin alternativa lösningar visades, först en gaffelförsedd bil som fraktade en boll åt gången. Därpå följde en korgförsedd kärra som tog fyra, fem bollar per vända, ett par än effektivare varianter och slutligen en rännliknande skapelse som i kombination med diverse prylar sköt bollarna direkt in i målet. Exemplet låter kanske ospännande men det visar att varje uppgift kan lösas på många olika sätt. Likaså belyser det hur stor valfriheten är.

Microsoft har för vana att förse 360-spel med flerspelarfunktioner över nätet och det gäller även detta lir. En mängd utmaningar kommer kunna spelas med andra människor, antingen i form av co-op (man löser uppgiften tillsammans) eller som tävling mot varandra. Ett exempel är att ett antal personer slår sig samman för en fotbollsmatch.

Lever legenden vidare?

- Förhoppningsvis, invänta fullversionen för besked

Nuts & Bolts blir ett ganska skruvat 3D-plattformsspel. Det vi sett lovar gott, särskilt de vidlyftiga löftena om valfrihet och kreativitet. Om det håller hela vägen i mål går inte att avgöra förrän fullversionen dyker upp, ej heller om bygg- och utvecklingsmöjligheterna verkligen lever upp till vad som sägs. Oklart är också om de gamla fansen kommer ta till sig fordonen och, inte minst, att Microsoft numera står bakom rodret på detta en gång Nintendodoftande lir.

Men det ser som sagt lovande ut, definitivt en titel att hålla ögonen på vid premiären framåt höstkanten. Nämnas ska också att en nyversion av originalet dyker upp på Xbox Live Arcade i ungefär samma veva.