Det var ett rejält äss som #Ubisoft hade undangömt i rockärmen. Efter en rad habila men knappast världsomvälvande uppvisningar var det bortåt presskonferensens slut dags att brisera den stora bomben. #Watch Dogs hann bli E3s första stora snackis redan innan den drygt nio minuter långa presentationen nått sitt slut.

Hypemaskinen är redan i full gång och mer info kommer säkerligen att doseras ut under de kommande veckorna. Men vad vet vi idag och vad kan vi spekulera kring?

Vid första anblick ser Watch Dogs, något förenklat, ut som ett Assassin's Creed i urban miljö. Huvudpersonen Aiden Pearce vankar långsamt fram över Chicagos gator, kepsen gömmer hans bestämda blick när han obemärkt rör sig genom folkmassan. Med en nonchalant rörelse drar han upp en telefonliknande manick ur fickan, men vad som först ser ut som en vanlig mobil visar sig snart vara Aidens främsta vapen.

Med denna kan han nämligen länka upp till stadens infranät och det ger honom fullständig möjlighet att både överblicka och manipulera omgivningen. Med ett knapptryck slår han till exempel ut all elektronisk utrustning i sin närhet så att han obemärkt kan slinka undan i kalabaliken och vid ett senare tillfälle använder han den för att scanna av personerna i sin omgivning för information. På endast ett par sekunder kan han se var folk jobbar, hur mycket de tjänar, vad för brott de blivit anklagade för, vad för sjukdomar de har och hur stor risken är att de kommer ta till våld.

Således löper uppkoppling och övervakning som en röd tråd genom både Watch Dogs story och gameplay. Genom att scanna den QR-kod som snabbt kan skymtas i folkmassan tas man till en sida för en fiktiv konstutställning (figurerar även i trailern, se den nedan). Temat är även här övervakningssamhället och riskerna med att alla människor konstant är under uppsyn och att minsta detalj om deras liv ständigt katalogiseras.

Staden det nya jaget

Konstnären Nam June Paik namedroppas här och hans välkända uttalande att teknologi numera har ersatt huden som kroppens nya membran känns som en passande beskrivning av Watch Dogs i stort. Aiden hackar obehindrat sin omgivning utan större bekymmer och kan därefter justera den för att passa hans egna ändamål – hans länk med stadens nätverk blir en förlängning av honom själv. Det finns en oerhörd potential att dyka djupt in i och ifrågasätta de moraliska och etiska konsekvenserna av det här i det färdiga spelet och vi hoppas att Ubisoft inte slarvar bort den chansen.

Ubisoft verkar också ha lagt en hel del krut på att Watch Dogs ambitiösa historia ska presenteras i ett så stiligt paket som möjligt. Grafiken imponerar så till den milda grad att många till en början misstänkte att Watch Dogs var ämnat för nästa hårdvarugeneration. Men Xbox 360, PS3 och pc är det som gäller i nuläget och det är inte utan att man blir imponerad av presentationen. Även röstskådespeleri och läppsynk ter sig vansinnigt välgjorda.

Om atmosfären osar Bourne Identity och Christopher Nolan lång väg så påminner spelet i sig om nämnda Assassin's Creed med inslag av Grand Theft Auto och Hitman. Hur avvägningen mellan stealth och action kommer se ut i det färdiga spelet är svårt att säga i dagsläget men det råder inget tvivel om att Aiden ser ut att kunna hantera sig själv ganska bra i både närstrid och när pistolerna ska fram. Huruvida spelet bjuder på några större överraskningar här är dock ännu okänt.

Watch Dogs är minst sagt ett ambitiöst projekt och mer information kommer säkerligen presenteras under de kommande veckorna.