I Peter Molyneux-utvecklade pc- och mobil-spelet #Curiosity placeras alla spelare i samma rum och målet är ett och samma: att förstöra en svart kub genom att slå på den och på så vis orsaka sprickor. Slutligen kommer den att gå sönder och avslöja något "otroligt, helt unikt". Och bara spelaren som får in den sista stöten får se innehållet.

– Vi kommer förlita oss helt på sociala medier. Hur ska personen bevisa det? Bara det blir en fascinerande del av experimentet, säger Molyneux.

Vid något tillfälle, innan kuben öppnas, kommer spelarna kunna köpa ett av ett begränsat antal redskap som stärker deras slag. Det kommer finnas billiga järnvarianter men också ett diamantredskap för 50 000 pund, drygt 550 000 svenska kronor. Endast en sådan kommer finnas tillgänglig.

– Det är galet mycket pengar. Och det är inte ett sätt för oss att dra in pengar; det är ett test för att se vad nyfikenheten kan driva en spelare till, eller en samling av spelare som möts via sociala medier och lägger ihop pengar.

Curiosity ska släppas om ungefär sex veckor. Det är Peter Molyneux första spel sedan han tackade för sig på #Lionhead. Det är också det första av 22 experiment som ska leda fram till den slutgiltiga designen av hans nya spel som förväntas lanseras om två år.

Är Molyneux galen, genialisk eller helt enkelt galet genialisk?

Källa: Newscientist