När David Cage klev upp på scenen i Los Angeles Memorial Sports Arena var det med sedvanligt självsäkra steg. Ingen kan väl få högtflygande ambitioner att låta så svåruppnåeliga samtidigt som de verkar finnas just inom räckhåll för precis bara honom. Det han sedan visade av #Beyond: Two Souls var kanske inte så mycket mer än en lång mellansekvens, men jag tror många med mig knappt förväntat sig mer än en utannonsering av spelets kvinnliga huvudrollsinnehavare. Att 25-åriga kanadensiska skådespelerskan Ellen Page spelar en så framträdande roll i ett spel är naturligtvis en stor sak (nästan i klass med cameos av David Bowie...), särskilt när man presenterar sitt spel i västvärldens filmcentrum.

Beyond var en av E3-mässans största utannonseringar.

Ellen Page spelar alltså karaktären Jodie Holmes, en flicka som av hittills oförklarade anledningar är på flykt undan lagens långa arm. Jodie har en slags osynlig länk till en ande som hon kallar Aiden. Aiden har följt Jodie sedan hon var ung, och i Beyond får vi följa Jodie och hennes osynliga följeslagare under hela 15 år.

Den naturliga fortsättningen

När jag två dagar senare slår mig ned på en otroligt obekväm stol i Sonys "loungeiga" bakom kulisserna-rum vet jag inte riktigt vad jag ska förvänta mig. #Heavy Rain var ett fantastiskt spel, men kanske inte så mycket för vad det slutligen var som vad det faktiskt skulle kunna vara början på. Beyond: Two Souls är fortsättningen, vad som kommer efter det första, lite trevande försöket för Cage att uppnå sina storslagna mål.

#Sony visar överraskande nog upp en serie spelsekvenser som ser ut att vara ganska nära guldstatus (spelet har mycket riktigt ett slutdatum satt någonstans i första kvartalet 2013) – så när som på ett ställe, där Jodie fastnar i en toalettstol på ett tåg samtidigt som två ilskna poliskonstaplar försöker sparka in dörren utan att lyckas.

Jodie växer och utvecklas med sina krafter under det 15 år långa äventyret.

Under den sessionen jag får med spelet och en av dess externa producenter befinner sig Jodie ungefär en tredjedel in i spelet. Här har hon lärt sig styra sina förmågor lite bättre, och är betydligt säkrare och starkare än i yngre år. Jodie sover i en upplyst tågvagn som åker genom en regndränkt höstnatt när ett par uniformerade poliser kliver på. De söker en ung kvinna som reser utan sällskap. Den spelande producenten tar rollen som Aiden, den spöklika skyddsängeln, och ser till att väcka Jodie samt avleda poliserna. Producenten byter snabbt över till Jodie, som försöker smyga sig förbi de uppehållna polismännen.