The Old Republic blöder användare och Bioware är pressade att hitta ett sätt att återfå fotfästet. Kommer de att lyckas eller är de för evigt förvisade till den mörka sidan? FZ pratar med Bioware.

Det var en ovanlig syn att se doktor Ray Muzyka kliva ut på scenen i Orpheum Theater i Los Angeles. Med blanksvettig panna och lätt fladdrande stämma hälsade han snabbt på alla närvarande och drog igång en hastig historisk genomgång av vad #Bioware och #EA uppnått på de sju månader som den gigantiska mmo-satsningen #Star Wars: The Old Republic existerat i den digitala galaxen. Han berättade om hur världens mest känslomässiga onlinerollspel, som utspelar sig i Star Wars rika universum, lockat rekordmånga människor till sig på lanseringsdagen. Han pratade om ett livligt och engagerat community som redan investerat 520 miljoner speltimmar i den gamla republiken.

– Vårt mål är att erbjuda en levande service, som alltid är på, sade Ray Muzyka.

Kallt och ogästvänligt – raka motsatsen mot hur Bioware vill att The Old Republic ska upplevas.

Kanske var det en passning till #Blizzard, kanske inte. I vilket fall som helst gick hela Rays tal ut på att förklara The Old Republics fortsatta mäktighet. Ska vi vara helt uppriktiga gick det väl så där. Nödvändiga uppdateringar kallas generöst för gratismaterial, och om den massiva spelarflykten talades det tyst. Saken är ju den att dagens mmo-spelare är otroligt kräsna. Många har format sin uppfattning om vad ett onlinerollspel är genom att lägga hundratals timmar i spel som polerats under minst lika många år som Bioware lagt på att skapa The Old Republic från grunden.

Jag fick prata med Dallas Dickinson, director of production på Bioware. Vi talade bland annat om svårigheterna med att skapa helt unika mmo-upplevelser – och att få spelare att stanna kvar också när de nått nivåtaket.

– Det har alltid varit en utmaning, sade Dallas Dickinson.

Har Bioware Kraften att locka till sig de spelare som behövs?

Bioware satsar nu hårt på att uppgradera innehållet, höja nivåtaket, låta spelare flytta sina karaktärer mellan servrar, (äntligen!) lägga till rankade Warzones samt presentera en ny värld, Makeb. Och avslutar sitt framträdande på Electronic Arts presskonferens med att avslöja att de låter nya spelare testa titeln hela vägen upp till nivå 15 innan de behöver börja betala. Det är smart, men frågan är om det räcker. De måste skapa incitament för existerande användare att stanna kvar, eller återvända, samtidigt som mer folk måste lockas till servrarna. Att låta spelare anlända till en planet bara för att upptäcka att det finns tio andra mänskliga spelare där – och ingen som är intresserad av att forma grupper – är bara dålig reklam.

Klart är att Bioware förstår att de måste satsa hårt för att få erfaret folk att stanna – och nytt att tillkomma. Det räcker nog inte med en HK-51-droid som kompanjon, men det kan vara ett steg på vägen.

Vad jag sett av GW2 betan som jag spenderade mycket tid just i World vs World (jmf. RvR) så är GW2 helt fritt från någon PvP stat. Dessutom verkar de ha kopierat just det bästa ifrån WARs RvR. Nu har jag inte testat DAOC men som jag förstått det är WAR... 24/07 Tyvärr kopierar många nya mmo utvecklare mycket av WoW, vilket är fullt förståligt med tanke på spelets ekonomiska framgång, men WoW har sina brister. Tyvärr följer dessa brister med vid kopieringen. Hur man kan kopiera det dåliga och missa att ta med... 24/07 Guild Wars 2, nuff said. Denna soppan kan dom lika gärna lägga ner.. 23/07 De skulle ha gjort ett Mass Effect mmo... 23/07 Spelet var ju kul, men begränsat. Inte tillräckligt med "kläder" eller vapen. Kunde inte interagera med omvärlden, typ sitta på stolar ens. Crafting var dåligt. Storyn är fantastisk, men det räcker liksom inte. De skulle ha gjort en Star Wars: Galaxies... 22/07 Inte så svårt att göra en ny användare och spela. 22/07 Och snart så kommer EA att lägga ner Bioware och spara deras titlar. Precis som de gjorde med Origin och Westwood m.fl. Så tycker att Bioware borde göra det ända rätta redan nu, lägga ner hela studion och starta en ny studio med samma gamla topp team... 22/07 Jo det förstår jag oxå, men varför ska du då behöva köpa spelet? Det är inte direkt som om de inte tar mer betalt än nödvändigt för att hålla servrarna igång... 22/07 Hann aldrig testa speciellt mycket på gratis-helgerna som var ett tag, då jag glömt bort svaret på en av mina frågor. Ingen hjälp från supporten får man heller. Trist. 22/07 Jag saknar den gamla tidens MMO med isometrisk vy. 22/07
Skicka en rättelse