Hyperproduktiva #Simbin tacklar spelhösten med hela tre bilspel. Bortåt årsslutet väntar svenskdoftande banracing i #STCC - The Game och Xbox 360-premiär i #Race Pro. De föregås av det butiksaktuella #GTR Evolution, vilket närmast kan beskrivas som en kombination av företagets tidigare alster.

Nytt från Simbin

- En sanning med viss modifikation

Spelet släpps dels som fristående fullversion och innehåller då det snart årsgamla #Race 07, dels som expansion till det spelet. Huvudtemat denna gång är GT-racing, alltså samma upplägg som i företagets första två spel (#GTR/#gtr-2|"GTR 2"), fast kryddat med ett par aptitretare. GT-racingen är indelad i fyra klasser och omfattar omkring tjugofem fordon. Utöver dessa kan du precis som i Race 07 ratta ett lass mer eller mindre udda fordon, till exempel Hundkoja, bilar från åttiotalet, open wheel-klasser och ett koppel exklusiva lyxkärror som Koenigsegg och Audi R8. Sammantaget står närmare femtio bilar till buds.

I fråga om banor vankas få nyheter. Som vanligt får man säga; spel som bygger på verkliga lopp tvingas som alltid till återanvändning. Simbin har tidigare tagit sig friheten att knacka ihop fantasifoster (Vara Raceway, en stadsbana från företagets hemstad), men att bygga en simulator på dylika lär inte mottas väl av de sanna racingentusiasterna. Nåväl, i denna titel ingår den minst sagt klassiska Nürburgring Nordschleife, en drygt två mil lång bana med långa anor i fortkörarsammanhang.

Om du kört något av Simbins tidigare racingspel kommer detta bli en välbekant upplevelse. Det mesta är sig likt, vilket i ärlighetens namn inte enbart är av godo. Visst, saker och ting fungerar fortfarande fullt acceptabelt men vissa aspekter börjar kännas daterade. Krockfysiken har sprungits om av andra racinglir och är i kraftigt behov av uppdatering. Samma sak gäller utseendet, för att inte nämna de emellanåt stenkorkade datorförarna. Den detaljen slipper du visserligen genom att köra online, men jag tycker nog ändå att de borde ha setts över. Men plus för att spelet i vanlig ordning har stöd för rattar, Xbox 360-dosa och styrning med mus eller tangentbord. Ratt rekommenderas förstås men 360-pad fungerar dugligt om man har tålamod och de sistnämnda bör endast användas i yttersta nödfall.

Kanske sista chansen

- Hög tid för en fortsättning på allvar

Körmässigt är GTR Evolution en klart stabil upplevelse. Spelmotorn och upplägget börjar bli daterade och det börjar bli lite väl många spel på samma tema för att det ska kännas riktigt bekvämt. Men samtidigt kommer vi inte förbi det faktum att den inte alldeles oviktiga körkänslan fortfarande håller mycket hög kvalitet. Om du kört alla tidigare Simbin-alster bör du nog tänka både en och två gånger innan köp medan nykomlingar får en fullmatad och finfin körupplevelse till hyfsat lågt pris.

Spel utvecklas hela tiden och hur bra ett koncept en gång i tiden varit krävs utveckling för att det inte ska stagnera helt. Det börjar bli hög tid för Simbin att ta fram något helt nytt, inte bara fortsättningar för de mest entusiastiska. GTR Evolution lever på lånad tid. Detsamma gäller höstens övriga Simbin-titlar.