Jag tror aldrig Will Wrights myrstacksvisioner varit närmare mig än när jag sitter med den första, officiellt spelbara builden av #Maxis kommande #Simcity. Jag pekar och berättar var jag vill att mina små människor ska bo, var de ska jobba, hur de ska ta sig till jobbet och sätter regelverket för hur de ska bete sig. Lev, producera mervärde, konsumera upp din lön på förnödenheter och nöjen. Och ramlar någon utanför mitt regelverk sitter jag där redo med förstoringsglaset. Det är maktfullkomlighet i det stora såväl som i det lilla, och jag vänjer mig allt för fort vid känslan för att jag ska vara helt bekväm med det.

Bret Berry är en tunnhårig mysfabror som ser ut att börja närma sig femtiostrecket. Han är också vice vd och general manager för Maxis, och ansvarig för Simcity. Det har han visserligen bara varit i sju månader (mysfarbror har han nog alltid varit), men han säger sig ha varit Simcity-fan sedan Amiga-dagarna.

Bret Berry.

Så, du som är ett gammalt fan av Simcity, hur skulle du säga att den här versionen skiljer sig från de äldre?
– Det finns ett par stora skillnader. Nummer ett är att Simcity är byggt kring en uppkopplad upplevelse. Spelarna ansluter till varandra för att tävla eller hjälpas åt, och det har vi inte kunnat göra tidigare.

Utöver det uppkopplade tar Bret upp möjligheten att modifiera byggnader. När jag spelar får jag lägga till ett garage till min lilla stads sopstation för att utöka upptagningsområdet, och därmed sänka mängden sopor som bara ligger och drar till sig flugor. Bret exemplifierar modifieringsmöjligheterna med en polisstation, som kan byggas ut med fler patrullerande bilar – för att täcka av större del av staden – och större fängelse. Han gör en ansats att fortsätta exemplifiera, men jag vill återkomma till det uppkopplade.

Alltid online

Den här grejen med att alltid vara uppkopplad... Tror du inte att det skulle kunna bli ett problem? Vad händer med de som vill spela spelet utan att vara online?
– Du måste vara online, och det tycker jag är en bra sak. Visst, det finns problem, men världen blir ju allt mer uppkopplad. Du har en miljard människor på Facebook som spelar spel hela tiden... Så att vara uppkopplad är verkligen framtidens väg, det är dit vi är på väg.

Du måste vara online för att spela Simcity. Huruvida uppkopplingen går ner om du bygger för få kraftverk vet vi i nuläget inte.

Tanken med att kunna handla på en global marknad är däremot ganska intressant. När jag testar spelet får jag se en menyflik där det globala priset på råvaror regelbundet uppdateras. Här kan jag se vad det råder brist, och därmed inbringar högst pris, på för tillfället. Det ger mig möjlighet att lägga om fokus för mina städer för att producera det som saknas. Det uppkopplade läget ska också lägga till utmaningar som spelarna kan tävla om att klara bäst. Vi som testar spelet tävlar om att få så många invånare som möjligt i våra städer. Att spelet alltid är uppkopplat lägger visserligen en ny dimension till spelet, men det ger också en besk eftersmak av övervakning och missförtroende. Bret menar dock att det är en av de delar han är allra mest stolt över i nya Simcity.

– Om din stad ligger nedströms från en annan, och den övre börjar smutsa ned vattnet – då kommer det påverka dig och du måste försöka lösa det problemet. Det sättet att koppla samman spelare tycker jag är väldigt coolt.