Artificiell intelligens blir allt skarpare, och datorstyrda spelare kan ges allt mer människolikt beteende. Men blir de gladare för det? FZ har stalkat en serie NPC:er i jakten på lyckan.

I årtionden har spelutvecklare pratat om NPC:er, Non Playable Characters, som som lever egna liv. NPC:er som sover, äter och arbetar. Virtuella människor som ökar känslan av liv i virtuella världar.

Men om NPC:er nu kan leva egna liv, vilken lever då det bästa? Vilken är lyckligast? För att ta reda på den saken stalkade FZ sex olika NPC:er ur sex olika spel, under en dag. Och nu vet vi.

(OBS: alla klockslag i artikeln är baserade på det aktuella spelets interna tidräkning. OBS 2: Denna artikel har tidigare publicerats i tidningen #Super Play, nästa vecka fortsätter vi serien med NPC-stalkande i nya spel).

Betygsnyckel:

Enlig den här skalan bedömer FZ livskvalitet:

5: Mästerligt liv. Rekommenderas!
4: Väl godkänt liv.
3: Helt okej liv.
2: Underkänt liv.
1: Uselt liv. Undvik!
0: Död.

Föregående Nästa
Skicka en rättelse