Ett av årets allra största spelsläpp är per automatik Call of Duty. För Black Ops 2 stoltserar Treyarch med ett framtidsscenario skildrat i en förgrenande, Hollywood-författad kampanj samt utbrett, omfattande e-sportsstöd. Tillräckligt för att dra oss tillbaka in...?

Så jag blev gruvligt misstagen för att vara "moralkärring" i min artikel om årets Call of Duty-utmanare #Medal of Honor: Warfighter, vari jag vädrade mina resonemang om det olustiga med att uppmuntra och finansiera verklighetens krig med synergieffekter mellan virtuell krigsunderhållning och militära intressen. Jag vill först bara klargöra min ståndpunkt: jag har absolut inget emot våld i spel. Det är oftast om inte roligt och parodiskt, så tillfredsställande skadeglatt och sadistiskt. Ett köttigt sätt att ge spelaren respons. Jag kan uppskatta att få skärmen blodspritslad och se huvuden rulla lika mycket som den nästa.

Vad jag vänder mig emot är just när gränserna överträds och leken blir allvar; när vårt dödande i spelen ska hjälpa andras dödande på riktigt. När samma ekonomiska intressen står bakom spel som verklighet. Fel är vad det är. Helt enkelt.

Den här killen har missat att ozonhålet är på väg att slutas.

Med det klargjort kan jag närma mig #Treyarchs senaste skapelse, det futuristiska #Call of Duty: Black Ops 2, utan att någon får för sig att jag gör det motvilligt. Va'fan, jag skulle nästan kunna kalla mig nykter Call of Duty-missbrukare. Men det var ett tag sen nu. Jag har inte fastnat på allvar sen #Modern Warfare 1 och #2. Så hur ska Treyarch locka tillbaka mig? Hur ska de få oss alla att likt Michael Corleone själv utbrista "just when I thought I was out, they pull me back in!"? Häng med.

Jag befinner mig i Köpenhamn. Hela vägen hit har de fått mig, för att erbjuda en försmak och överblick av Black Ops 2. Här finns också Treyarchs Jay Puryear, en bullrig, stor man i sina bästa år, som jag efter en presentation sätter mig ner med.

– Om vi ser på det kronologiskt så gjorde vi #World at War, som var förlagt till andra världskriget, och så #Black Ops, som utspelade sig under kalla kriget. Black Ops 2 är en direkt fortsättning under samma tidsperiod, som sen skiftar fokus till en relativt nära framtid, år 2025, börjar Jay PR-mekaniskt.

Kanske speglar den här bilden framtidens slagfält. Kanske inte.

Faktum är att det här är det första Call of Duty-spelet som utspelar sig i en så futuristisk miljö. #Call of Duty började ju som bekant som en strikt motreaktion till #Medal of Honor i samma historiska iscensättning, men med #Call of Duty 4 kom det stora genombrottet och #Infinity Wards vilja att modernisera blev konkret. Modern Warfare var på alla sätt den nya tidens krigsskjutare – särskilt i multiplayer.

Framtiden är här

Vi blir visade ett kortare parti ur kampanjen, där huvudkaraktären finner sig klättrande längs en bergssida med hjälp av så kallade nano-handskar, vilka effektivt gör ytorna greppbara med öppna händer. Gruppen kastar sig huvudstupa ut från berget i kroppssegel likt en flock flygande ekorrar, och kort efter landningen måste de överrumpla fiender dolda av optiskt kamouflage, som slås ut med välplacerade EMP-granater. Det här är vad Treyarch beskriver som en om inte trolig så tänkbar framtid.

– Vissa aspekter av vår framtidsvision håller, menar Jay. Visst har vi ju den tacksamma fördelen att vi gör tv-spel, så vi kan ta oss ganska stora friheter med vad som kan hända inom 15 år, men om man faktiskt tittar på vilka framsteg som görs inom det militära så assisteras soldaterna redan idag av flygande drönare, och vi ville ligga nära det konkreta. På vissa sätt överdriver vi kanske, men på andra tar vi det möjligen inte ens tillräckligt långt.

Föregående Nästa
call of duty har alltid grymma kampanjer vilket är tillräcklig orsak att köpa spelet för i alla fall för mig. multiplayer brukar man tröttna snabbt på dock. 18/10 Jag och en polare hade 2st servrar på Blackops, det enda jag verkligen tyckte var tråkigt där var att större delen av alla cvars var låsta. Exempelvis Friendly Fire i Hardcoremode/TK ban. Nu hade vi 1 server som körde Nuketown TDM HC vilket resulterade... 15/10 Det låter som att du borde skapa en egen spelsida där du väljer vad som ska visas. Du verkar ha bra koll och en bestämd åsikt om vad som är "kvalitetsspel". 15/10 Såååååå du kan slänga in en custom "config" med vissa eller alla perks borttagna och med eller utan attachment och ändå få connecta till en server? 15/10 Quake wars är för bedrövligt dåligt bara :/ Och i.om att spelet utspelar sig 2025 (bo2 alltså) dvs 13, år in i framtiden känns laserpickor, jetpacks, aliens och mechsuits lite väl sci-fi. Hamsterbanor är vad 95% av Codspelare vill ha. Dome, nuketown,... 15/10 Var har du fått det ifrån? Det är ju helt felaktigt. Multiplayer på PC är dedikerade servrar med matchmaking, inget "P2P" som du kallar det. 15/10 Med perks och kläder menar jag, Vill du ha snabba skor eller tysta skor? Tung väst som gör dig seg men du har mer ammo eller en lättare väst som gör dig snabb med mindre ammo? Finns många spel som har liknande system och det är mer troligt än perks. Och... 14/10 mw3 kartorna är fan dom sämsta någonsin inom spelhistorien. Alldeles försmå och är bara till för folk som vill köra run and gun. Jag säger tillbaka med CoD:uo kartor på typ 1-2 km stora med fordon och 64 spelare. DE va tider de 14/10 Damn man! Du har så jäkla rätt. Ber er alla om ursäkt! Smiskar mig själv över namnförväxlingen :( 14/10 Vad är problemet med ryska spelare? (jag lirar inte spelet själv) 14/10
Skicka en rättelse