FZ rapporterade tidigare om att #Electronic Arts anslöt sig till en företagskoalition mot ett lagförslag som skulle stoppa samkönade från att gifta sig. I en intervju med Gamesindustry berättar nu EA mer om sitt ställningstagande och reaktionerna på det.

– Det har inte kommit några frågor, kommentarer eller någon oro från våra investerare. Faktum är att det har varit en icke-fråga från ett investerare-perspektiv, berättar Ginger Maseda, chef för global mångfald och inneslutning på Electronic Arts.

Även #Zynga anslöt sig till koalitionen. Och även de har inte mött några negativa reaktioner.

– Nej, inga. Inte ett pip från investerare, pressen eller internt, säger Reggie Davis, rättschef på Zynga.

Han kallar också frågan om jämlikhet för HBT-personer för "vår tids medborgarrättsfråga". För honom är det självklart att som företag försvara gruppens rättigheter. Att Zynga kanske inte representerar alla sina aktieägare genom beslutet bryr Reggie Davis sig inte om.

– Det finns 13-, 14, och 15-åringar genom landet som begår självmord eftersom de inte kan vara sig själva i sitt samhälle. För mig tar det bort hela debatten kring "vissa håller inte med om det" eller "ni är ett offentligt företag; borde ni inte låta bli att göra detta på grund av era aktieägare". Så länge det finns bra information kring vad företaget engagerar sig i kan folk ta upplysta val kring om de vill investera i företaget eller inte, säger han.

Grundaren av Gaymercon, Benjamin Williams, säger i samma intervju att spelindustrin har nått en bit när det gäller accepterande och inkludering av HBT-personer. Men enligt honom är trakasserier fortfarande vanligt inom gamer-världen. Han brukar till exempel hålla sig borta från online-spel eftersom där är "homofobiska uttryck är lika vanliga som uppföljare till fps-spel".

– En av sakerna som har hänt i branschen är att utvecklare har den här stereotypen kring vilka deras publik är. De tror att deras publik är heterosexuella killar som gillar en viss sorts spel. Och så kollar de en gång på sina försäljningssiffror och det står "straighta, vita medelklasskillar köpte vårt spel, så det är vår målgrupp." Ja, såklart. De köpte spelet för att det var dem som ni gjorde spelet för. Om ni gjorde det för en bredare publik skulle ni upptäcka att er kundbas är mycket större. Det är inte bara den stereotypiska gamer-populationen; det är kvinnliga spelare, homosexuella spelare, transsexuella spelare. Det finns en mycket större kundbas att dra nytta av där ute.

Vad tycker du – bör spelföretag ta ställning i den här frågan och bör homosexualitet finnas i dataspel? Gör din röst hörd i kommentarsfältet.