The Sims 2-producenten Tim LeTourneau var på Sverigebesök för att visa upp sitt nya spel MySims Kingdom. FZ var på plats för att reda ut varför det inte är ett barnspel och passade på att snacka framtid.

Det är en något trött Tim LeTourneau som i ett konferensrum i Stockholm gör ännu en anhalt på EA:s pressturné för att ännu en gång visa upp det kommande Wii- och DS-spelet MySims Kingdom (och även pc-versionen av MySims) inför en liten skara journalister och Sims-fans. MySims beskrevs av vår recensent som ett "småväxt, gulligt och barnvänligt" Sims för Wii-folket, men producenten LeTourneau, som haft hand om båda spelen, är noga med att betona två saker: MySims Kingdom är inte en uppföljare till MySims, och det är inte ett barnspel utan snarare ett Nintendo-spel.

Tim LeTourneau

Det förstnämnda har jag inga problem med att köpa: MySims gick ut på att bygga och dona i gammal hederlig Sims-anda, men i Kingdom - där det förvisso fortfarande går att bygga och piffa till och ha sig - handlar det snarare om att lösa olika sorters pussel och utmaningar för att ta sig igenom en story med en definitiv början och ett definitivt slut, precis som i de klassiska äventyrsspel som inspirerat. Min tilltänkta barnspelsvinkel på den efterföljande intervjun håller redan på att få sig en mental makeover när LeTourneau under presentationen ännu en gång upprepar att det inte är ett barnspel, något jag sedan försiktigt frågar om.

Inte (bara) för barn

- Om jag visade dig ett Mario-spel, skulle du fråga om det var ett barnspel? Du ställer inte den frågan om Mario, du ställer inte den frågan om Kirby, du ställer inte den frågan om någon av Mario-karaktärerna, du ställer inte den frågan om någon av Nintendo-karaktärerna - varför skulle du fråga det om MySims?

Det känns som att det är hundrade gången han tvingas "försvara" spelet, och svaret han kommer in på lite senare är att medan exempelvis Mario och Kirby - spel representativa för Nintendo-stilen - är designade specifikt för Nintendos plattformar, så är MySims Kingdom ett spel i Nintendo-stil men med utseende och spelmekanik från ett helt annat sammanhang - vilket får folk att tänka "barnspel". LeTourneau tycker att det är både beklagligt och oundvikligt, och påpekar att spelet är designat och skapat av hardcore-gamers.

- Jag tror faktumet att en av sakerna du kan göra i Kingdom är att gå på en quest för en "paladin suit of armor" för en riddare är en indikation på att folket bakom spelet inte tänker på "Ah, jag gör ett spel för 8-10-åringar". Det finns mycket humor, och humor lämplig för gamers, utspridd genom spelet.

The Sims 3 och framtiden

Sims Camelot - om utvecklaren själv får drömma...

Jag passar på att fråga LeTourneau, som jobbade med The Sims och var producent för The Sims 2, om tänkbara innovationer i kommande titlar. The Sims 3 kommer att ha öppna grannskap, men sen då? Väldigt svårt att svara på, säger han, och förklarar att alla innovationer i spelen är sådant de fått specifika önskemål om från fansen - jobbet blev bara att översätta önskemål till något som fungerar bra som spel. Vidare säger han att precis som att introduktionen av åldrande i The Sims 2 förändrade upplevelsen och förväntningarna i spelvärlden så kommer introduktionen av grannskap att att göra detsamma för trean. Det återstår också att se vad folk kommer att önska sig.

Har han något dröm-Sims-spel han skulle vilja göra om pengar och kommersiell framgång inte spelade någon roll? Mja, han svarar undvikande med att han absolut har idéer om väldigt nischade upplevelser, men att han ser den breda publiken som det magiska med The Sims och att försöka göra alla nöjda som den stora kreativa utmaningen. Efter att jag tackat för mig och börjat packa ihop berättar han dock om något han funderat länge på, och strax bjuder han äntligen på ett leende.

- Ett av problemen med att göra The Sims är att du måste passa in det i den form som redan finns. Men om du kunde slänga ut allt och börja om från början, och ta idén med The Sims och applicera den annorlunda, så har jag ofta velat... tänk om du kunde ha The Sims i en medeltida miljö, och behövde bygga en farm, eller en liten by, nästan som Sims Camelot eller nåt sånt. Jag har ofta tänkt att det kan vara en intressant upplevelse.

The Sims 3 trivs bäst i öppna landskap

Samtidigt säger han att problemet med alla sådana idéer är att The Sims dragningskraft delvis är att spelare kan ta sin personliga erfarenhet och kasta in den i spelet, i vilket man kan föreställa sig allt som händer - men så fort spelarna transporteras någon annanstans är det spelutvecklarna som blir historieberättare.

- Vi vet på ett ungefär hur livet i en medeltida by var, men kommer humorn och allt det vi tar för givet i The Sims fungera eller blir det platt fall? För spelets gameplay handlar om att hjälpa folk att leva liv som vi intimt känner till. Vi kan skratta åt det eftersom de gör saker som vi skulle göra. Så fort du flyttar det till en annan plats, förändrar det ditt intryck av den upplevelsen? Jag vet inte svaret på det, men det är en intressant fråga.

---

- #MySims Kingdom släpps till Nintendo Wii och DS den 30 oktober.
- #The Sims 3 släpps till Windows den 20 februari nästa år.
- #Mysims till Wii är ett år gammalt och släpps till Windows den 30 oktober.

Skicka en rättelse