"Men varför i HELVETE kör han i fel körriktning?!" tänker jag och ställer mig på bromsen. För sent – tre sekunder senare slår hans motorhuv mot min massiva Scaniafront. Det säger "klonk" och han blir stående mitt i vägen. Med upprörda nävar rattar jag runt klåparen och ser irriterat att skadediagrammet stigit med en procent. Då kommer insikten – jag är i Hull. I England. Som har vänstertrafik.

Där övergår beslutet att för 2000 euro ställa en truck på flaket och frakta den från Hannover till Liverpool från tråkigt till dumt. Den känsloändringen kan vara spelets största bedrift.

Storbritannien lyckas kombinera de sinsemellan fientliga orden "vänster" och "konservatism".

Men idén med #Euro Truck Simulator 2 – att göra spel av enformig lastbilskörning – är kanske inte så tokig. Tonvis med bisarra simulatorer (#Agricultural Simulator - Historical Farming någon?) fyller spelbutikernas dammigare hörn, och ibland sticker någon fram näsan och sniffar på topplistorna. Enkelt affärsmannasinne, rentav? Och visst har en fordonssimulator där man kommer på sig själv med att kika över axeln innan filbyte en viss charm, och nog blir jag stolt efter att ha backat in 18 meter lastbi på rätt kvadrameter.

Utan simulatorvidriga hjälpmedel hade det knappast gått. Aldrig har jag sett en irl-chaffis (känns igen på Neil Young-skjortan och att hans kostcirkel har stekt kött och potatis i alla fält) hovra femton meter ovanför lastbilen för att se vart han ska backa. Det borde han lära sig, för det underlättar något alldeles fantastiskt. Fast då måste han nog lägga om kosten.

Fuskvyn, lämplig för oss vars kepor inte har spikrak skärm.

Har du större självförtroende/skadebudget än jag låter du bli kameraknapparna, justerar speglarna och backar efter egen förmåga. Se bara till att göra det med ratt, för sällan har slentrianskället "bilspel kan inte köras med handkontroll" stämt bättre. Lastbilshjul kan vridas förhållandevis många grader och i detta spel centreras de inte automatiskt. Med ratt styr du naturligt tillbaka till mitten för att köra rakt fram, men med gamepad måste du fippla med spaken för att få tillbaka hjulen i rätt riktning. Fullständigt onaturligt, jag avråder alla (masochister undantagna) från att backa ett släp under de förutsättningarna.

Men spelet försöker i alla fall underlätta för gamepad-bundna. Inställningen icke-linjäritet gör att antalet grader ratten snurras ökar ju längre styrspaken, eller ratten, hålls åt sidan. Behändigt i korsningar, fast direkt livsfarligt när jag sitter och drömmer om roligare spel och autobahn slänger en ganska brant kurva i synen på mig som straff. Där kom svaret på om lastbilen kan vältas – allt som krävs är gamepad, ystra rattutslag och dåliga inställningar.