Vi intervjuar svenska Massive Entertainment för att få veta allt som galenskaperna i multiplayer.

Om två veckor, den 29 november, är #Far Cry 3 slutligen här för pc, Xbox 360 och PS3. Ledordet tycks vara galenskap när huvudkaraktären trasslar in sig i tropisk snårskog på en omfångsrik ögrupp bebodd av beväpnade grupper i ständig konflikt. För inte nog med att det verkar ha slagit slint alldeles för spelets excentriske huvudskurk, här trippas det också rejält på den psykedelika som naturen erbjuder i form av färgglad, hallucinogen svamp.

Eftersom Far Cry 3 har lika stor tonvikt på multiplayer kan man fråga sig hur man översätter denna galenskap - eller kanske snarare vad vad man kan ta vara på - i tävlingsspelande för flera.

Den ansvarige för galenskaperna - nej inte Daniel.

Det är svenska Ubisoft-studion #Massive Entertainment som förberett multiplayer- och samarbetsmöjligheterna i två och ett halvt år.

– Vi har krävt fullständig kontroll över multiplayer och co-op.

Det säger Daniel Berlin, speldesigner på Massive, när vi sätter oss ned för att prata om deras arbete med Far Cry 3.

– Vi har ju fått fria tyglar. Så jag skulle kalla det gemensam utveckling snarare än outsourcing, fortsätter han.

– Ungefär hundra av de 280 personerna på svenska Massive har jobbat med Far Cry 3 från början till slut.

Mer än bara enkel pangpang?

Och Massives envisa fokus ska tydligen inte svikta efter släppet. Daniel lovar uttryckligen ett långsiktigt tänk och kontinuerligt stöd, och passar på att dela ut gliringar till spelen som kräver en på pengar för några nya kartor.

– Det är det största multiplayer Far Cry någonsin haft. Vad vi hoppas mest på är att vi får med oss spelarna i skapandet. Vi släpper ett banverktyg med spelet, även på konsolerna. Så vi kommer inte kasta ut en massa dyra "map packs" och sånt för multiplayer. Vi hoppas istället att folk själva ständigt kommer att introducera nya kartor.

Men då måste ni ha något slags valideringsprocess?

– Ja, precis, det har vi ju. Så när du spelat en karta kan du betygsätta den, och de som får högst betyg hamnar i särskilda spellistor. Som spelare kan man sen välja att bara lira såna som är testade och godkända. Såna som kanske är helt nya eller rena "fuck around"-kartor ligger separat, förtydligar Daniel.

Skapa ditt eget paradis

Inget multiplayerspel har historiskt överlevt särskilt länge utan fortsatt stöd även från utvecklarna, och de bästa multiplayerupplevelserna växer tillsammans med sina spelare och deras beteenden. Därför blir jag överraskad över engagemanget som utlovas för en spelserie som tidigare aldrig riktigt förknippats med minnesvärd multiplayer.

– Vi kommer själva att vara aktiva i detta. Vi har ett onlineteam som står redo att stötta Far Cry 3 och bygga upp det här, så vi kommer inte bara släppa ifrån oss det, säger Daniel.

För det är ju så man bygger spelarbas.

– Precis. Hittar vi spelare som gör coola kartor så kan vi till och med tänka oss att bjuda in dem till studion, fina till den tillsammans hos Massive och göra den till en officiell karta. Vi vill att det ska växa.

Föregående Nästa
Skicka en rättelse