Warhammer Online är namnet och det har alltså utmålats som en stark konkurrent till självaste World of Warcraft. Spelet har i sommar varit ett hett diskusionsämne på flera forum runt om på internet. Efter besvikelsen med det mesta som utlovades i #Age of Conan har många i min bekantskapskrets lämnat spelet för gott och istället hoppat över till det nya Warhammer Online eller gått tillbaka till World of Warcraft. Frågan är om det kan mäta sig med de redan etablerade onlinespelen på marknaden.

Fantasy

- Plus en tvist

Warhammer Online: Age of Reckoning är spelets fullständiga titel, och som namnet antyder baseras det på Warhammer-universumet. Världen som beskrivs i rollspelen och böckerna är mörk och fantasyinspirerad med många välkända - men även originella - ingredienser. Inte helt oväntat finner vi bland annat alver och dvärgar i rollistan. Men Warhammer-världen är mer innehållsrik än så; zombier, vampyrer och krutvapen kryddar till den annars så oerhört uttjatade fantasytillvaron.

Spelarklasserna delas upp i två gäng, Destruction och Order. I Army of Order hittar vi raserna människor (Empire), dvärgar och alver. Ondingarna i Army of Destruction stoltserar med Greenskins (orcer och goblins), människor (Destruction) och Dark Elfs.

Den mänskliga undergrupperingen Chaos har fyra klasser: Chosen (Tank), Magus (Ranged DPS), Marauder (Melee DPS) och Zealot (Healer). De mörka spetsöronen har tre klasser att välja mellan: Disciple of Khaine (Healer), Sorceress (Ranged DPS) och slutligen Witch Elf (Melee DPS). Vill man ha samma hudfärg som Hulken har man tre klasser att välja bland: Black Orc (Tank), Shaman (Healer) och Squig Herder (Ranged DPS).

Människofolket i Army of Order har tre underklasser: Warrior Priest (Healer), Bright Wizard (Ranged DPS) och Witch Hunter (Melee DPS). De ståtliga och snälla alverna ger oss fyra valalternativ: Swordmaster (Tank), Shadow Warrior (Ranged DPS), White Lion (Melee DPS) och Archmage (Healer). Sist och absolut minst, dvärgarna, har tre typer av karaktärer: Ironbreaker (Tank), Rune Priest (Healer) och slutligen Engineer (Ranged DPS).

Då var alla raser, klasser och deras roller presenterade. Vilka för- och nackdelar alla karaktärer har är alldeles för omfattande för att gå igenom här, men precis som i alla nya massiva onlinespel får man räkna med lite obalans mellan klasser och raser. Mina intryck, både från själva spelet och från klagomål och konstruktiv kritik på diverse forum, bekräftar att klassobalans råder och att det vissa klasser i Army of Destruction har ett visst övertag. Huruvida detta stämmer kan jag inte bekräfta, så uppgiften ska kanske inte tas som en absolut sanning.

Föråldrad grafik

- För- och nackdelar också med detta

Tidigare nämnde jag om hur viktigt det är med ett bra första intryck. Mitt var dessvärre allt annat än bra. Jag visste i stort sett inte mycket om Warhammer Online innan jag började spela. Spelet är absolut inte det snyggaste på marknaden. Tur är väl då att jag inte bryr mig speciellt om grafik och jag tror nog att de flesta spelare inte heller är anmärkningsvärt grafikkåta. Se bara på World of Warcraft, världens största onlinespel, vars utseende knappast kan kallas bedårande.

Installationen följs av en imponerande introfilm som skapar en rätt övertygande stämning. Senare är resten rätt så självförklarande, allt känns igen: karaktärsskapande, kön, val av server och så vidare. Min första karaktär blev en Dwarf Engineer som specialiserar sig på krutvapen, granater och försvarskonstruktioner. Valmöjligheterna för utseende är något begränsade och karaktärer har en tendens att likna varandra, trots att #Mythic talat sig varma om detaljrikedomen.