Det är ofta vansinnigt att ens försöka berätta en gedigen story genom actionspelens medium. Att göra det i en öppen spelvärld gränsar dessutom till tvångsintagning, tung medicinering och en nyckel som kastas bort. Ändå var Ubisofts berättelsemakare, Jason Vandenberghe, fullständigt övertygad om att #Far Cry 3 skulle kunna förmedla en djup story utan att offra friheten. Jag träffade honom på Gamescom år 2010 och hans medieträning var subtil men uppenbar.

Han snackade skit. För när spelet tar dig framåt i handlingen är det antingen med våld (cutscenes) eller genom snitslade banor du har svårt att avvika ifrån.

Sa någon femme fatale?

Ordet vansinne har varit ett ledord ända sedan Far Cry 3 annonserades, med den karismatiske skurken Vaas som omslagspojk. Och visst är han tokig. Jättetokig. Så tokig att det nästan blir lite för mycket, och genom korkade val du inte kan påverka ges han nästan för mycket utrymme. Tredje gången du går rakt i hans fälla bara för att han ska kunna hålla en tarantinsk utläggning blommar irriationen ut.

Samtidigt försöker Far Cry 3säga något om vansinne. Om våldet som föder detta vansinne: att vi människor inte är skapta att bevittna grova övertramp på vårt kött och därmed traumatiseras utan återvändo. Det är väldigt mycket Heart of Darkness över det hela och vid inte bara ett tillfälle, utan två, spelas Wagners "Ride of the Valkyries". Som om inspirationen inte vore solklar vid det laget.

Skada mig

Jag sitter också och väntar på att storyn ska vrida om tumskruvarna, överraska mig en smula, men twisten kommer aldrig. Istället möts jag av sidokaraktärer som har massa känslor som ska förstärka grundtesen om våldet och hur det påverkar huvudpersonen. Men istället är deras gråt eller uppenbara posttraumatiska stressyndrom lite felstämda för att ge en annan effekt än irritation. De scener som ska få mig att göra den där förvridna grimaschen vi gör när något krälar över våra komfortmurar blir istället som botox.

Buck, en helt annan galning

Men nog om storyn, tänker du säkert. Du spelar Far Cry för att åka från ena sidan av en gigantisk djungel till den andra och skjuta saker, massa saker, på vägen. Och det får du. Men inte utan krångel. Redan när det första uppdraget, där du räddas av öns rebeller, går ut på att döda två grisar, hämta ett grönt, ett rött och två vita blad tappar berättelsen lite momentum. Överlag har #Ubisoft haft mycket mmo-tänk när de designat Far Cry 3. Utöver berättelsens huvudfåra finns det massvis av aktiviteter som jag kan bocka av från min arton månader långa affär med #World of Warcraft. Att jaga olika sorters fauna är en stor del och motiveras med att du kan skapa större ryggsäckar, koger och plånböcker. Floran kan du å andra sidan skapa olika sorters mediciner med.