Medal of Honor plågas av moraliska magplask och korkade beslut. Thomas Arnroth berättar om spelet som var en katastrof långt innan det blev tal om spelmekanik och programmering.

Några av världens skarpaste hjärnor jobbar i spelvärlden. Men ibland undrar man. Som med #Medal of Honor: Warfighter. Eller för all del redan med föregångaren #Medal of Honor från 2010. Hur tänkte de?

För min del har jag varit skeptisk ända sedan de första presentationerna av Medal of Honor, det från 2010 alltså. Det är ju lätt att vara efterklok, men jag satt faktiskt i ett antal intervjuer och pressträffar som gubben Motvals och ställde den försynta och ytterst ogameraktiga frågan om att eh, ni tror inte att det kan vara ett problem med att göra ett actionspel om en konflikt som pågår för fullt? Och att det här med att skjuta talibaner i ett spel kan vara lite knepigt?

”Några av världens skarpaste hjärnor jobbar i spelvärlden. Men ibland undrar man”

Nej då, vi speglar händelser som är tio år gamla. Nej då, vi står på den lilla soldatens sida. Nej då, vi ärar till och med soldaterna, även talibanerna. Vi visar respekt. Nej då, kan de göra film om kriget i Afghanistan så kan väl vi göra spel?

Det var näppeligen övertygande svar. Fast jag kan inte påstå att jag var så smart heller. I min lilla värld föreställde jag mig att talibanerna skulle bli arga för att amerikanerna i spelet – Tier One du vet – sköt ihjäl hundratals av dem. Jag såg framför mig protester utanför #Dices kontor vid Slussen i Stockholm, kanske bombhot och det ena med det andra. Det var ju trots allt Dice som gjorde multiplayer, om någon nu minns det.

Dice gjorde multiplayer till Medal of Honor, men slapp talibananstormning.

Men icke. Det var så klart amerikanerna som blev arga – arga för att talibaner ens kunde döda amerikanska soldater i spelet. Stort rabalder på Fox News och till och med en engelsk parlamentsledamot försökte få spelet förbjudet.

Resultatet? Att talibanerna döptes om till Opposing Force. Som om någon lät sig luras.

Etter värre blev det när spelet släpptes i Sverige. Jag skulle recensera det på Gomorron Sverige. Det var bara det att en svensk soldat dödades och flögs hem i sin kista i stort sett samma dag som spelpremiären. Redaktören ringde mig och sa att du, vi kanske ska låta bli det där spelet just den här gången. Jo, jag tror det.

Att det inte blev rubriker – det blev inga alls faktiskt – får man väl tillskriva det faktum att svensk gammelmedia inte bevakar spel särskilt bra. För bra rubriker hade det blivit. "Svenska superstudion gjorde dödsspelet om Afghanistan". Eller: "Döda soldatens mamma rasar: De tjänar pengar på min sons död!". Ja, du fattar.

Föregående Nästa
För det första har jag inte recenserat BF3, varken single- eller multiplayer. För det andra lägger du saker i min mun som jag aldrig påstått ("problemfritt", t.ex.). Jag uppskattar om vi kan diskutera det jag faktiskt påstått, inte vad du tror eller tyc... 28/11 Jag minns inte att du riktade samma kritik mot BF3 (SP). Är det för att det "utspelades" i Iran där det för stunden inte fanns en konflikt? Eller för den delen OFP2, men då menar du att det är okej så länge man med löjlig tydlighet maskerar "spelplanen"... 28/11 Jag förstår inte riktigt varför du känner så. Nu vill jag inte inkräkta på ditt privatliv och göra en massa antaganden, men jag förmodar att du aldrig varit i Afghanistan, eller har släkt och familj där... Du kanske mycket väl känner någon därifrån, det... 28/11 Jag skulle säga att tid är en väsentligt större skillnad än vem man är. Minnen kan givetvis smärta under lång tid för vissa, men för de flesta mildras minnena med tiden. Förmodligen är det därför det känns mer ok att avhandla gamla, avslutade konflikter... 28/11 Vänligen se mitt andra inlägg till Tompa så slipper jag skriva allt igen. 28/11 Skillnaden beror väl på vem man är. Det finns människor som lever idag som drabbades av WW2, och för dom är det nog inte så. Jag har ingen anknytning till någon av konflikterna och anser mig helt neutral. Många snackar om hur fel USA har som är och böka... 28/11 MoH-spelen är underhållning, och de använder verkliga, pågående konflikter där folk dör dagligen som säljargument. Det är saker man väldigt lätt kan kritisera utan att för den skull vara vriden i någon särskild politisk riktning. Jag kan ta Xbox 360-bet... 28/11 Ja, jag kunde absolut skrivit lite "mildare" och att svära var ju bara onödigt. Det blev bara en pk-artikel för mycket för mig den dagen så därför fick just denna mottaga den uppstötning jag behövde få ut. Som du själv sade så är ni inte en politisk sid... 28/11 FZ är inte en politisk sida. Vi har en mängd skribenter som skriver om spel på olika sätt. Det tänker vi fortsätta med. Och om du för fram bättre argument än ett allmänt raseri mot "PK-tomtar" (vad nu det är) kanske vi kan lära oss något. Men nån som... 28/11 Det här var faktiskt bra läsning, trots att du inte har alla fakta på bordet. Att du inte hört om SOG innan kan väl ha sammanhang med att dom inte vill hålla en hög profil rent generellt? Som folk med bakgrund i militären så är det en faktisk gren av... 27/11
Skicka en rättelse