Att vara geniförklarad spelskapare har sina fördelar. Hittar man bara på en tillräckligt skarp spelidé kan den användas gång efter annan och man slipper ett tidsödande steg i skapandeprocessen. Fråga Sid Meier, strateginestorn som med åtskilliga hårt dyrkade alster på samvetet det senaste decenniet mest ägnat sig åt uppföljare och nytolkningar av klassiker (samt omotiverade utropstecken i titeln). För två år sedan landade ett omarbetat Pirates! och nu är turen kommen till Sid Meier's Railroads!

Det rör sig om en nyekiperad variant av den 16 år gamla ekonomibataljen Railroad Tycoon. Man kan hävda att spelet är del fyra i serien, men eftersom Sid inte hade något att göra med del två och tre kan man också strida för att färskingen är den rättmätiga del två. I vilket fall möter du samma grundidé - bygg ett järnvägsimperium från grunden och konkurrera ut allt motstånd. Låter enkelt, va? Det är det också, i alla fall på vissa områden. Själva byggandet är faktiskt snudd på simpelt. Vid rälsdragning behöver du i princip bara bekymra dig om var den ska ligga, broar och tunnlar appliceras automatiskt. Eventuellt kan du behöva justera höjden för att få ner priset, men det är allt. Därefter konstruerar du en station (i städer) eller produktionsenhet (vid områden som levererar handelsvaror) och köper ett lok - klart för användning.

Byggandet utgör dock bara en del av helheten. Järnväg kostar pengar och med en spelidé som går ut på att fylla bankkontot går det inte att skyffla ut räls hur som helst. Det gäller att planera sina drag med förstånd, och förstånd är att binda samman orter som genererar pengar. Orterna är av två typer, städer och resursgenererare, och genom att hålla koll på vad som efterfrågas respektive produceras får du ett hum om hur rälsen klokast dras.

Köp och sälj rätt

- den svåra konsten att bli svinrik

Resurserna består av diverse naturtillgångar (spannmål, malm, olja, nötkreatur och så vidare) och genom att frakta dem till hugade köpare förtjänar du ditt levebröd. Och pengar behövs, till exempel för för att expandera järnvägsnätet, köpa nya tåg och underhålla desamma. Därtill ska stationer byggas, plus att ny teknik (snabbare tåg, mer lastkapacitet, etcetera) då och då auktioneras ut till högstbjudande. Auktionerna handlar ibland om att köpa patent på vissa fördelaktiga tekniker, vilket då gäller i tio års tid. Slutligen har varje spelare en aktieportfölj; för att köpa ut någon krävs också en sudd sekiner.

Att göra vinst kräver att du planerar tågrutterna noggrant. Utrymmet är begränsat och en svällande plånbok ställer krav på klokt ihopsatta tåguppsättningar; resurserna är av många slag och varje vagn tar bara en sort. Det gäller således att förse varje tågset med rätt varor och dra upp en färdplan som ger maximal vinst per last, plus att det helst ska slippa väntetider på grund av andra tåg. Vissa resurser, som spannmål, ger också pengar i flera steg: först som råvara, senare som förädlad produkt.