Tomas (pc): Vi tar det direkt: FIFA 07 kommer köpas av många, oavsett hur stora eller små skillnaderna är från föregångaren. Serien säljer nämligen på sitt inarbetade namn och fylliga klubb- och spelarlicenser. Nyheter, eller bristen på dem, spelar i sammanhanget mindre roll, vilket är själva orsaken till att så lite förändras från år till år - varför laga något som inte är trasigt? Därtill är det inte alldeles enkelt att förnya sportspel, de måste förhålla sig till samma regelverk som förlagan. Men, i takt med Pro Evolution Soccer-seriens underbara spelfysik har EA Sports börjat känna flåset i nacken.

Sportgiganten gör i år faktiskt större ansträngningar än vanligt för att kväsa konkurrensen. Att onlinespel är framtidens melodi blir tydligt i spelläget Interactive League, en onlineliga där du och andra spelar som ett lag under en hel säsong. Spelschemat följer verklighetens förlaga och under ett par dagar kan du köra en match så många gånger du hinner. Varje vinst räknas som en röst. Dina och andra som spelar för samma klubbs röster räknas sedan ihop och det lag som får flest röster räknas som matchvinnare och får således tre poäng i den omgången. Ett klart intressant drag, även om nuvarande ligor (blott fyra: England, Tyskland, Mexiko och Frankrike) inte lär göra alla nöjda. Mer nästa år, förmodligen. I de vanliga spelformerna, både online och solokvist, kan du välja mellan 510 lag från 27 ligor - imponerande.

Simon (Xbox & Xbox 360): FIFA-seriens adelsmärke har alltid varit att den innehållit en närmast sanslös mängd licenser till världens ligor, lag och spelare. Detta har hjälpt serien att hålla konkurrenten Pro Evolution Soccer bakom sig, trots att många tyckare länge hävdat att den ligger efter rent spelmekaniskt. Den senaste upplagan, FIFA 07, fortsätter denna tradition till viss del. Köper du spelet till Xbox är allt som vanligt, du väljer lag från 26 av världens fotbollsligor, däribland Sverige. Om du däremot sitter med Xbox 360-versionen har du kommit över ett nedstyckat spel där du enbart hittar lag från de högsta divisionerna i Tyskland, England, Italien, Spanien, Frankrike och av någon outgrundlig anledning Mexiko samt en samling landslag.

Annledning till detta är enligt EA Sports själva att det helt enkelt tar för lång tid och därmed kostar för mycket att återskapa alla spelares utseende och animationer. De har helt enkelt valt bort allt detta innehåll till Xbox 360 för att istället satsa på den nya spelmotorn. Visst är det en chansning, men EA Sports har uppenbarligen bestämt sig för att göra något åt den hårdnande konkurrensen och då tycks det som att vissa ting måste offras.

Däremot är det imponerande att se deras arbete med olika spellägen. Som en fantast av manager-spel känns visserligen FIFA:s tillämpning lite väl tunn, men för den som inte kräver total kontroll kommer det säkerligen vara underhållande. Även Lounge, som gör det möjligt att tävla mot upp till åtta vänner i en form av liga, är ett minst sagt underhållande spelsätt som alla bör pröva på. Tyvärr har inte Xbox 360-versionen begåvats med Interactive League som Tomas tidigare nämnt, men ni som köper spelet till den gamla krysslådan kommer att kunna spela i dessa interaktiva ligor.

Fysik, gameplay

Tomas: Fysik och bollhantering har arbetats om från föregående år, vilket är av godo. Spelarna rör sig mer naturtroget (det tar ett tag att accelerera och bromsa in), bollen beter sig verkligare och är inte lika klistrad vid foten, och så vidare. Själva spelandet känns kort sagt bra mycket bättre än tidigare. Likväl, det är fortfarande mer arkadigt än i PES5, som ställer högre krav på förarbete och skott i rätt ögonblick för att få in bollen. Likaså är mittfältet fortfarande tämligen enkelt att springa igenom, åtminstone mot datormotståndare, och mål känns i vissa fall slumpartade; släng iväg ett skott och hoppas på det bästa. Vilken speltyp man föredrar är förstås en smaksak, i mitt tycke har EA Sports tagit ett steg i rätt riktning.