Inom kort firar Massive Entertainment femton år – och släpper sin allra första actionsatsning. Vi tog ett snack med Malmö-studions vd om ett företag i konstant förändring och med en stark vilja att ta sin utveckling vidare.

Är det något man inte kan anklaga de ansvariga bakom #Massive Entertainment för så är det att vara förändringsobenägna. Under de femton år som spelstudion har funnits har den varit i nästan oavbruten utveckling. Bland annat har den köpts, sålts och köpts igen och gått från att vara ett gäng entusiaster i en lokal i Ronneby till flera hundra #Ubisoftanställda i ett sexvåningshus i centrala Malmö.

Det stora Massive Entertainment-huset i Malmö

Det är där, i Massive-huset, vi träffar företagets vd David Polfeldt för att prata förflutet och framtid inom den högaktuella studion. För med släppet av #Far Cry 3 är Massive åter i rörelse. Inte bara är spelet det första efter ett tags tystnad utan det är också det absolut första i actiongenren från ett gäng med realtidsstrategisuccéer som Ground Control och World in Conflict på sin meritlista.

Far Cry är ett viktigt projekt för oss, vi har mycket att bevisa. Men vi tror att det kommer gå bra, säger Polfeldt.

Han benämner övergången från strategi på pc till action på konsol som spännande – och nödvändig. Dels för att marknaden för RTS-spel blivit mindre. Dels för att pc varit hårt utsatt för piratkopiering. Och, tillägger han:

– Vi är faktiskt sugna på en större kommersiell framgång. Vi har alltid fått bra recensioner men nu vill vi nå fler med en bredare actionsatsning.

”Från elitserien till NHL”

Framgångar har annars inte varit någon bristvara för Massive. Ground Control blev en klassiker och World in Conflict blev utnämnt till bästa spel 2007. Men, poängterar Polfeldt, bakslagen har också funnits där.

– Skulle jag sammanfatta vår självbild så är det nog ”studion som överlever”. Vi har haft många tuffa perioder och sett konkursen i vitögat flera gånger, säger han.

World in Conflict - ett måste för alla strategiälskare

Den period i företagets historia han beskriver som tuffast var när ägaren sedan 2002, #Vivendi Games, slogs ihop med #Activision år 2007. Det nybildade #Activision Blizzard beslöt sig då för att sälja alla de studios som inte befann sig på västkusten i USA, inklusive Massive, som i samband med försäljningen hamnade i flera månaders osäker väntan.

– All verksamhet frystes och vi satt och jobbade med lite småsaker och trodde nog att vi skulle försvinna.

Räddningen kom med #Ubisoft. I november 2008 beslöt sig den franska jätten för att köpa studion. Polfeldt upplevde köpet som en positiv möjlighet redan från början. Lite som att få chansen att gå från elitserien till NHL, som han kallar det. Men alla var inte lika nöjda. Ungefär ett halvår efter, i mars 2009, valde Massives grundare och dåvarande vd Martin Walfisz att lämna studion.

– Det var dramatiskt för oss alla och många förstod nog inte varför. Men för Martin är det väldigt viktigt med entreprenörskap och autonomi. Han var inte intresserad av att jobba i en så stor koncern helt enkelt.

Föregående Nästa
Skicka en rättelse