Hur ser egentligen utvecklarna på oss som spelare, det är frågan Thomas Arnroth ställer denna vecka. Är det action, våld och könsord som får oss att njuta av deras spel?

Är jag en sån?

Ibland känns det som marknadsföringen kring ett spel fördummar mig. Jag gillar till exempel nya #Hitman: Absolution. Det har det där som jag kan fastna så hårt för; det schackaktiga i att lösa banornas problem steg för steg. Att jag är en lönnmördare som ska ta mig till banans mål, att döda någon, är underordnat.

Jag kan räkna upp många spel med krigstema som genom åren stulit mitt liv på det sättet. #Commandos, #Advanced wars och nya #Xcom: Enemy Unknown till exempel. De har alla utgjort allvarliga hot mot sömn, mitt arbete, mitt sociala liv och min förmåga att vara närvarande i barnens liv. Är du hungrig? Jaha, pappa fixar snart, ta en bit choklad så länge. Förbereda mig för utvecklingssamtalet? Jag gör det sen, jag ska bara...

Ja, du fattar.

Jag går ibland långa omvägar kring den här typen av spel bara för att jag vet vad de kan göra med mig. Låter ibland bli att recensera dem för att jag har så svårt att hantera dem. Ibland är min karaktär verkligen under all kritik.

Bönder redo att plockas

Alla de här spelen är svåra och kluriga. Det är hårt arbete men också vansinnigt belönande hjärngympa. Att de har ett action- och krigstema är inte konstigare än att schack en gång i tiden användes för att träna militär strategi. Det är strategi och problemlösning som grejen.

Så jag spelar inte Hitman för att se snygga kills, att döda livvakter eller fiender är som att ta bönder och löpare för en motspelare i schack. Jag spelar för att hitta sättet att döda smart. Jag kan ha ihjäl tjogtals fiender på väg mot målet utan att ens reflektera över det som våld. Naturligtvis något som får den med moralpanik att sätta i halsen, men min reflektion uteblir inte för att jag är förhärdad eller avtrubbad.

Nej, den uteblir därför att för mig är det här inte i första hand ett actionspel, det är ett pussel- och strategispel där jag försöker besegra spelet och dess tydliga ramar. Eller som redaktör Andersson skrev här i sin recension: Att överleva i Hitman: Absolution handlar om att förstå spelets regler och utnyttja dem till bristningsgränsen.

Föregående Nästa
Nu ångrar jag att jag skrev något. Detta är uppenbarligen en smaksak. Du tycker Hitman e kass, jag tycker det är tämligen underhållande. Det enda jag kan bestrida är dom såkallade buggarna. Jag har lirat igenom spelet två gånger och jag har inte stött... 11/12 Men vad mer än våld skulle du vilja ha i ett actionspel? På vilket sätt skulle skulle man kunna dryga ut ett spel som hitman med saker annat än våld utan att det bara blir totalt jävla astråkigt? 11/12 Som du själv skriver i början av dit inlägg: det är inte allt man bryr sig om, så varför stönas vissa spelutvecklare med att fokusera så hårt på det, de verkar tro vi bara bryr oss om våldet !? Om det var senaste medal of honor du tänker på så har de... 11/12 Som jag sade ovan , det funkar till en viss gräns med savepoints ... är man tvungen att misslyckas och spela igenom moment man tillslut hatar att göra för att komma till den "svåra" punkten som man vill bemästra .. ja då är det inte frågan om utmaning... 11/12 Jo, fast poängen med att skicka tillbaka spelaren en bra bit är väl att det ska kosta att dö. Vet du om att du kommer få göra om halva banan när du dör så spelar du mer försiktigt, och det är ju viktigt för upplevelsen i ett sånt här spel tycker jag. I... 10/12 Fråga: Vart skriver jag att spel nuförtiden är för lätta? , du måste missta mig för nån annan. Dessutom om man nu skall ta det med svårigheten i spel vs savepoints så är det bara ett frustrationsmoment att spela om X antal minuter i ett "svårt spel" då... 10/12 Så du tycker att spel nuförtiden är för lätta och sedan så gråter du över att ett misslyckande i Hitman skickar tillbaka dig 30 minuter,, huh 10/12 Det är inte allt man bryr sig om bara för att man spelar spel som innehåller sånt. Jag tycker om en öl i sommarsolen osv, men hur fan får du in det i ett spel? Alla dessa fåntrattar som snackar om våld i spel osv osv. Förfan det är ett spel!! Var det... 10/12 Alltså reklamen är ju till för att locka till sig dom som inte hade fått upp ögonen för spelet annars. Då är de ju bra och köra med sånna här grejjer. Hade ju fan inte behövts en krönika för att reda ut det. Denna krönikan var inte lite uppåt väggarna... 10/12 Bra krönika! Hitman och square är långt ifrån ensamma och gå på den här linjen. Som om allt man bryr sig om är sex, våld o blod... 10/12
Skicka en rättelse