Spotta i nävarna och kavla upp armarna, nu ska vi ha roligt. Det räcker inte att spel bara underhåller oss, eller?

Det är ett hårt arbete

Det kom en rapport här om dagen. En som sa att ungefär sju av tio svenska föräldrar tycker att dataspel utvecklar barnets förmågor. Hälften tyckte dessutom att det uppmuntrar kreativitet.

Det var tydligen bäst i hela Europa.

Det är ju bra och roligt. Men det är också lite konstigt.

Författaren och illustratören Sven Nordqvist, han som gör Pettson och Findus du vet, älskar spel. Han har till och med sparat gamla datorer hemma för att kunna spela gamla versioner av sina favoritspel. Han hittar ju på spel också, framför allt de där Pettsson och Findusspelen som numera finns som appar.

The Incredible Pettson Machine

Hur som helst, jag intervjuade honom rätt nyligen. Han hade en rätt stark åsikt om det här med vad spel ska vara.

"Varför måste spel hela tiden lära en nåt eller ha något syfte? Räcker det inte med att det är roligt? Det räcker bra för mig", sa han.

Det är snudd på ett kontroversiellt uttalande. Men ack så sant. Varför ska just spel uppfylla andra saker än film, litteratur, musik eller konst? Det borde räcka gott med att det är kul och underhållande.

"underhållningsvåld och spänning dominerar"

Jag tror kanske snarare problemet är att så få spel gör annat än underhåller för stunden. Det vill säga att utbudet är rätt begränsat om man söker upplevelser bortom adrenalin och glädje (okej då, man blir rätt ofta arg också). Kollar man topplistorna i bokförsäljningen så är det ju inte heller direkt så att Mo Yan toppar. Det är underhållningsvåld och spänning som dominerar. Men vill man ha något annat så finns det. Det är till och med lätt att hitta.

Det är det som bekant inte när det gäller spel. Det finns, men man får leta och när man väl hittat dem är de heller inte värst många. Men med detta sagt; varför ska spel uppfylla något annat än att skänka glädje för stunden?

Föregående Nästa
Möjligt den bästa krönikan hittils. Att spel är hårt arbete är så jävla rätt! Kör jag en hård o jämn match i Company of Heroes så behöver jag 5min vila efter. Är samma för en internetkompis jag brukar lira med. Han klarar inte att lira direkt efter en... 18/12 Mycket trevlig lösning, med många intressanta poänger. :) 17/12 Spännande läsning, men förhåller mig kritisk till hur lättvindigt författaren tar på spelberoende och dess problematik. "Men poängen är att spel snarare än att vara något för den slöa eller passiva, är för den som vill jobba hårt på ett roligt sätt. Ska... 17/12 Longest Journey 1 & 2 /topic closed. 17/12 Aha. Jag tolkade det som tvärtom, att barnen ska få göra allt de vill. Som så många föräldrar kör med idag: Men han/hon VILL ju göra det, då FÅR han/hon göra det! DET tycker inte jag är så bra för barnen. Jag tror på gränser och sunt förnuft! 16/12 Tror han menade att det skall vara naturligt för föräldrar att säga ifrån när det blir för mycket, vare sig det är godis eller spel. Och precis som det finns otäcka filmer som kanske inte är lämpliga för barn finns det spel som fungerar på samma sätt. 16/12 Mycket bra! Förutom två liknelser som jag tyckte var helt malplacerat: "Precis som man säger till ett barn att nej, du får inte äta mer godis nu eller nej, du får inte se den där otäcka filmen,". Det var väl inte att jämföra med att spela spel?! Godis... 16/12 Har spelat samtliga spel du listar, förutom Dear Esther som verkar... tunnt. Kan inte säga att några av dem är något särskilt sett ur ett konstnärligt perspektiv. Bioshock gillar jag, även om det verkligen inte kan klassas som ett "narrativt mästerverk"... 16/12 Nu orkar jag inte besvara din uppsats med en egen men det du pratar om finns redan. Alla spel är inte ämnade att tillfredställa "puerila fantasier" och om det faktiskt är din uppfattning så säger det mer om dina val än om spelet som medium. Bioshock är... 16/12 Tack för en trevlig krönika. Bra läsning så här på söndagskvällen. 16/12
Skicka en rättelse