Vi träffade Blizzard mitt under världsmästerskapsfinalerna i Starcraft 2, ett spel som enligt dem själva aldrig kommer att vara perfekt.

"Det kommer aldrig att vara perfekt balanserat". Vi sitter i ett illa isolerat intervjurum, vägg-i-vägg med de pågående världstävlingarna i Shanghai. Man kan tydligt höra Starcraft-kriget rasa i takt med de kinesiska kommentatorernas falsettvrålande.

Jag har tjatat om detaljer och ändringar och tillägg i den pågående betatestfasen för #Heart of the Swarm, trots att han vridit sig obekvämt i stolen och klargjort att han inte är rätt man att besvara dessa frågor. "Jag kan inte kommentera specifika designbeslut eftersom jag är producent och inte designer", har han sagt. Ändå ska det bara dröja minuter innan #Blizzards chefsproducent Eric Matteson själv säger det rakt ut: "Det kommer aldrig att vara perfekt balanserat".

Blizzards Eric Matteson är chefsproducent på Heart of the Swarm. Vi frågade ut honom i Shanghai.

För dig kanske det här är en självklarhet. Han har ju rätt. Ändå känns det som ett mindre genombrott för mig att få höra någon uttrycka det så specifikt. Så... självmedvetet. Blizzard är trots allt skickligast på spelbalans, och har byggt sina polerade varumärken på kärlek och envishet. Alltid mantrat "when it's done". Som engagerad spelare har man stått ut med och trott på alla ändringar Blizzard gjort med sina många och omsorgsfulla patchar och uppdateringar. Man har sett proffsspelare kraftmätas i den heliga treenighet som är zerg-protoss-terran och inbillat sig att det helt och hållet är upp till spelarnas förmåga att behärska raserna och förutsättningarna som avgör utgången. När allt kommer omkring rör det ju sig om en exakt vetenskap: matematiken i koden.

Men det är bara att inse: Starcraft 2 kommer aldrig att vara perfekt balanserat.

– Det finns inget sådant som ett perfekt balanserat spel, men vi kommer ständigt att reagera på dess tillstånd och kontinuerligt anpassa det därefter, fortsätter Eric.

Att det här är en stor utmaning för Blizzard är något vi märkt på ängsligheten och trial-and-error-metodiken i Heart of the Swarm. Under de månader betatestandet pågått har enheter bytts ut, lagts till och förändrats i grundvalarna. Senaste uppdateringen innebär rentav ett helt nytt gränssnitt. Och faktum är att Blizzard har ytterligare minst två månader på sig.

– Vi kommer att låta betatestandet fortsätta åtminstone tills februari, kanske rentav fram till släppet, berättar Eric.

Föregående Nästa
Drt var la ett jädra tjat om Blizzard hit och Activision dit. Blizzard släppte knappt några spel mellan WoW och sammanslagningen så vem vet om det skulle blivitannorlunda, sett från andras perspektiv alltså. Jag älskar fortfarande Diablo III stort. ^^ 21/12 Skulle föredra om dom balanserade mest mot proffsen, för det är dom jag vill titta på när dom spelar, inte mig själv. 20/12 bra att ni fiskade lite warcraft också! fan va kul det vore med ett nytt warcraft strategi! :) 19/12 Tja, det stämde för det gamla Blizzard som häll det mantrat levande, nya Activision Blizzard satsar i god ordning på "snabba cash, gärna med stora IP att slakta som grund", synd men sant. Star Craft spelade jag bara kampanj eller med polare, gjorde samm... 19/12 Finns kvar, bara att börja spela. Rätt stort fortfarande. 18/12 Är mer övertygad än någonsin att det behövs en F2P modell för att SC2 verkligen ska växa till sig ingen. F2P i ett strategi spel där väldigt små variationer m.m kan sätta sprätt i ögonen på vissa. Hoppas Blizzard fixar det iaf, Starcraft 2 är dock inte... 18/12 Detta är ett av få spel som är roligare att titta på när andra spelar än att spela själv ^^ 18/12 Bring BW back pls 18/12 Jag spelar HoTS betan. Det ni! Haft den i minst 1 månad nu! :D 18/12 För mig som spelar enbart singleplayer känns SC2 lite obekvämt. Tycker att storyn har blivit lite väl knasig, och eftersom det är Chris Metzen som fortfarande står för den blir det nog bara ännu knasigare. Men, man vet aldirg, kampanjen kan ju vara rikt... 18/12
Skicka en rättelse