"Det kommer aldrig att vara perfekt balanserat". Vi sitter i ett illa isolerat intervjurum, vägg-i-vägg med de pågående världstävlingarna i Shanghai. Man kan tydligt höra Starcraft-kriget rasa i takt med de kinesiska kommentatorernas falsettvrålande.

Jag har tjatat om detaljer och ändringar och tillägg i den pågående betatestfasen för #Heart of the Swarm, trots att han vridit sig obekvämt i stolen och klargjort att han inte är rätt man att besvara dessa frågor. "Jag kan inte kommentera specifika designbeslut eftersom jag är producent och inte designer", har han sagt. Ändå ska det bara dröja minuter innan #Blizzards chefsproducent Eric Matteson själv säger det rakt ut: "Det kommer aldrig att vara perfekt balanserat".

Blizzards Eric Matteson är chefsproducent på Heart of the Swarm. Vi frågade ut honom i Shanghai.

För dig kanske det här är en självklarhet. Han har ju rätt. Ändå känns det som ett mindre genombrott för mig att få höra någon uttrycka det så specifikt. Så... självmedvetet. Blizzard är trots allt skickligast på spelbalans, och har byggt sina polerade varumärken på kärlek och envishet. Alltid mantrat "when it's done". Som engagerad spelare har man stått ut med och trott på alla ändringar Blizzard gjort med sina många och omsorgsfulla patchar och uppdateringar. Man har sett proffsspelare kraftmätas i den heliga treenighet som är zerg-protoss-terran och inbillat sig att det helt och hållet är upp till spelarnas förmåga att behärska raserna och förutsättningarna som avgör utgången. När allt kommer omkring rör det ju sig om en exakt vetenskap: matematiken i koden.

Men det är bara att inse: Starcraft 2 kommer aldrig att vara perfekt balanserat.

– Det finns inget sådant som ett perfekt balanserat spel, men vi kommer ständigt att reagera på dess tillstånd och kontinuerligt anpassa det därefter, fortsätter Eric.

Att det här är en stor utmaning för Blizzard är något vi märkt på ängsligheten och trial-and-error-metodiken i Heart of the Swarm. Under de månader betatestandet pågått har enheter bytts ut, lagts till och förändrats i grundvalarna. Senaste uppdateringen innebär rentav ett helt nytt gränssnitt. Och faktum är att Blizzard har ytterligare minst två månader på sig.

– Vi kommer att låta betatestandet fortsätta åtminstone tills februari, kanske rentav fram till släppet, berättar Eric.