Den excentriske speldesignern Peter Molyneux är inte så rik som du tror att han är – ja, det hävdar han åtminstone själv. Den brittiske gentlemannen tror att folks missuppfattningar kring hans personliga förmögenhet har stoppat vissa från att skänka pengar till hans #Project Godus-Kickstarter.

– Jag är inte på något sätt en extremt rik individ. Jag tror att förvirringen kommer ifrån att från varje spel jag gjort så skulle jag ha fått enorma, jättelika royalty-intäkter. Men faktum är att det mesta av royalties från mina spel har gått till att fortsätta finansiera företaget, säger Peter Molyneux.

– Jag har knappast råd att finansiera 22 Cans för alltid. Jag använde mycket av mina egna pengar till att starta företaget i mars i år och för att anställa förmodligen det bästa teamet jag någonsin jobbat med och för att släppa Curiosity, men liksom med alla resurser så är de inte oändliga.

Det #Populous-inspirerade Kickstarter-projektet Project Godus saknar 60 000 pund med 68 timmar kvar av insamlingen. Om spelet blir verklighet släpps det till Windows, Mac, Android och Ios i slutet av nästa år.

– Jag tror att antagelsen att jag är rikare än Mark Zuckerberg och att vi båda äger Europa har skadat vår Kickstarter-kampanj. Många människor tycker att personer som jag själv inte borde använda Kickstarter och att det bara är för mindre utvecklare.