Alla har vi sett samhällen slitas upp med rötterna. Hört dödsångesten. Äcklats av likstanken. Flytt när horden närmat sig. Men aldrig någonsin har zombieapokalypsen känts som i #The Walking Dead. Så nära. Så verklig. Så ohygglig. När eftertexter och tårar rullar ikapp frågar man sig om någon apokalyps känts alls innan denna.
[video=12930]
The Walking Dead handlar om att känna – på riktigt. Faderskänslorna för det åttaåriga charmtrollet Clementine är rätt självklara, men djupare in finns du själv och den instinkt som stuvats undan bakom intellektets fasad. En bit in i flykten från undergången får dina beslut följder som ger livet fler bekymmer än utslitna inälvor. Fruktansvärda frågor måste besvaras inom loppet av sekunder, och de frampressade svaren säger saker du förhoppningsvis inte visste om dig själv.
I vardagen slipper de flesta av oss bestämma vem som ska svälta ännu en dag, vilken vän som ska offras eller om ni av vad ni tror är medmänsklighet ska skjuta skallen av ett oskyldigt barn. Och vem ska då göra det? Vilket beslut du än fattar sitter du där efteråt med tom blick och en äcklig klump i bröstet när du känner att du valde fel. Hur mycket lindras smärtan av vetskapen att det inte fanns några rätta val...?
The Walking Dead är fyllt av beslut du inte vill fatta.
Telltale har byggt den emotionella motsvarigheten till "The Zombie Survival Guide", en oguidad tur genom valmöjligheter så svåra att ingen borde utsättas för dem. Det ger dig svar på hur du krishanterar när det är allvar, och pekar mot att skillnaden mellan dina och de odödas drifter kanske inte är så stor som du vill tro.
The Walking Dead är inte underhållning. Det är en skärva helvete på jorden, och som människa är det absolut nödvändigt att testa hur det känns.
Recension – The Walking Dead: A Telltale Games Series
---
Och där var det över. Vi stänger dörren till spelåret 2012, men kommer för alltid minnas Corvos färd över Dunwalls taktoppar, de euforiska vinsterna över utomjordingarna i Xcom och hur Clementine tog vår hand och förde oss igenom ett vackert och känslosamt spelår.
Nu riktas våra blickar mot framtiden. Mot ett 2013 där strategiälskarna får vässa sin taktik i såväl #Starcraft II: Heart of the Swarm som #Total War: Rome II. Där #Irrational bär irrationella förväntningar på sina axlar i och med #Bioshock Infinite. Där #Simcity och #Tomb Raider börjar om. Där nästa konsolgeneration blir verklig. Och där Telltale ska försöka berätta en lika stark historia som den om Lee och Clementine.
Det kan bli något väldigt speciellt. Vi hoppas att du vill följa med oss på resan in i framtiden.