Låt oss göra det här klart på en gång, innan du själv utbrister det i kommentarsfältet: ja, #Fifa13 är ytterligare ett spel som mest känns som ett billigt försök att casha in på en ny #Nintendo-gimmick. Det är inte enbart det, men jag tillbringar förhållandevis många timmar med att undra varför jag sitter och spelar det här på just den här maskinen – när jag skulle kunna ha så mycket roligare med den version jag gjort mig van vid.

Kriget mellan det vackra spelets två stora giganter, #Konamis Pro Evolution Soccer och #Electronic Arts Fifa-serie, har nog aldrig varit så hård och jämn som den är i år. Det är oavgjort resultat i 28:e förlängningsminuten, straffar coming up. Fifa13 på Wii U är en parentes i sammanhanget. Om PS3- och Xbox 360-versionerna av PES och Fifa är a-lagsspelare med erfarenheter från Europas största arenor är Fifa 13 till Wii U en peppad knattespelare. Faktum är att spelet i sig mer liknar det vi fick i #Fifa 12 – och missar därmed många av de förbättringar som gjort till de ”riktiga” versionerna av årets version. Här saknas också flertalet spellägen (Ultimate Team och Skill Games till exempel). Men låt oss fokusera på nyheterna – som i huvudsak ligger bortom tv-skärmen.

Även om det står Fifa 13 på omslaget ligger doften av förra årets 12:a kvar.

Den enskilt största nyheten, och egentligen det enda som ger Wii U-versionen av Fifa 13 ett mervärde, ligger i användandet av den överdimensionerade gamepaden. Pekskärmen är nämligen fullproppad med information. I höger del av skärmen ligger en rad med tabbar, där varje tabb representerar en hel hög med underfunktioner.

Grundläget är att se ungefär samma bild som på tv-apparaten, men utan matchinfo. Det här vore ju naturligtvis helt meningslöst om det inte vore för pekstyrningen. När du är bollhållare kan du snabbt trycka på medspelare för att passa bollen direkt till denna. Du kan också få spelaren att påbörja en löpning och lägga en genomskärare i spelarens löpväg. När som helst, men med fördel när du är någonstans i närheten av straffområdesgränsen, kan du skaka gamepaden och på så sätt få upp en tvådimensionell representation av målet du ska skjuta på. Genom att snabbt trycka någonstans på målbilden siktar din spelare på det stället och skjuter.

Knattefotboll

De flesta av de här funktionerna är på papperet guld värda. I verkligheten fungerar de inte alls särskilt bra. Att dribbla sig igenom ett lågt mittfält för att sedan ta sig an en aggressiv backlinje – och sedan mitt i allt det här ta blicken från tv-skärmen och titta sig själv i knät för att sikta – är så otroligt kontra-intuitivt att det nästan saknar like. Ett fungerande försvar kommer alltid lyckas ta bollen av dig innan du hunnit skjuta. På fasta situationer funkar det lite bättre. Ska du lägga frisparkar eller skjuta straffar lyfter du upp gamepaden som för att titta igenom den lilla skärmen, mot tv-apparaten. Du får då upp ett sikte och möjligheten att lägga på skruv på skottet just efter att det avfyrats. Det känns kanske inte naturligt, men det ger en hyfsad precision.

Men om grundläget känns krystat så finns det tabbar i vilka gamepaden faktiskt är motiverad. När det kommer till att hålla koll på taktik, byta formationer och byta spelare är det här i det närmaste genialiskt. Återigen är det svårt att hinna med under spelets gång, men i jämförelse med pausmenyer är det här ett steg i rätt riktning. Det går också att spela Fifa 13 i ett managerläge, och då helt kunna koncentrera sig på metanivåerna av spelet (och pekskärmen) – samtidigt som du har en liten chans att påverka spelet direkt på planen. Som manager kan du också spela i co-op-läget, då den ena av de två spelarna sköter metaspelet samtidigt som den andra styr spelarna direkt.

För dig som har lyxen att kunna välja vilken konsol du ska spela fotbollsspel på är det inget snack om att det finns bättre versioner av Fifa 13 än den till Wii U. Samtidigt har användandet av gamepadens extraskärm ett par poänger som gärna skulle få smitta av sig på dess PS3 och Xbox 360-syskon. I den bästa av världar skulle Electronic Arts utveckla anslutningsmöjligheterna mellan smartphone eller läsplatta och konsol och åtminstone lät dig sköta allt det taktiska under matchen på pekskärmen. Du som måste spela Fifa13 på Wii U kommer bli tvungen att nöja dig med ett halvstympat spel som både känns gammalt och saknar flera av de delar som gör Fifa-upplevelsen till det vi är vana vid.