Söker man innovationens frälsning kan man hitta den hos indieutvecklarna som ofta ser på speldesign med nya, pigga ögon och inte räds att testa nya idéer. Listan över fantastiska spel från små spelskapare är lång, men lika många gånger går någonting dessvärre förlorat när spännande koncept ska förvandlas till spelbara produkter. Här kommer Forge in i bilden.

På pappret är Forge mitt drömspel. Jag älskar tävlingsandan och adrenalinet från onlineskjutare och tackar aldrig nej till rollspel där jag får leka Gandalf tillsammans med mina vänner. Så när Counter-Strike och World of Warcraft skaffade ett kärleksbarn och adopterade bort det på Steam fanns det anledning att plocka fram plånboken.

Fus Roh Dah?

I Forge tjafsar två lag med varandra i klassiska spellägen som team deathmatch och fånga... artefakten. Att låta magiker, jägare, shamaner, lönnmördare och någon som stulit den ikoniska Skyrim-dräkten göra upp på internet är förstås en mycket god idé. Likaså att sammanfoga sikte och reflexer från fps-genren med lummiga skogar, förrädiska ruiner och klassförmågor från mmo-spel. Så vad är egentligen problemet?

Nära skjuter ingen hobbit

Liksom många andra mindre spelstudios lanserar Dark Vale Games ett spel under ständig utveckling, vilket medför att Forge i skrivande stund inte är färdigt. Det syns tydligt i menyerna där många funktioner, som till exempel server browser, är retsamt gråmarkerade och ej går att klicka på.

Spelets tutorial är oinspirerad, vissa förmågor är buggade och klasserna känns obalanserade. I kombination med fyra högst medelmåttiga kartor och ett spelsystem som allt för ofta mynnar ut i “störst zerg vinner” är det svårt att tycka om Forge. Gillar man shooters finns det bättre alternativ och mmo-fantasterna kommer sakna djupen från sina spel. Ändå finns det skäl att se ljust på framtiden.

Hjälp det brinner va!

För själva grundtanken är det absolut inte något fel på. Dessutom är betalningsmodellen beundransvärd då en engångskostnad är allt som krävs. Månadsavgifter och de ack så vanliga pay-to-win-doftande microtransaktionerna lyser med sin frånvaro. Spelmässigt är fokuset på samarbete stort, med många förmågor som hjälper lagkamraterna och banar väg för intressant klanspel. Men för att nå dit krävs mer polering och roligare kartor – innan dess är Forge inte någonting att hetsa upp sig över.