Jag älskar rymden. Det finns så mycket där ute, så många stjärnor att fantisera om, så många historier att hitta på och titta på. Vilket är perfekt för manusskribenter för såväl serier, filmer och – som i detta fall – tv-spel. De kan hitta på vad för fanstyg som helst utan att kunna få kritik för det. Ju mer surrealistiskt, desto bättre, snarare. Kan spelskapare lyckas släppa de tyglar de har på hjärnan och låta fantasin flöda, kan mycket häftigt dyka upp.

Och det är precis vad #8070-kreatörerna gjort. Visserligen finns det en massa sci-fi-klyschor inbyggda i spelet. Som att alla siffror måste se ut som på digitala väckarklockor. Eller att dina fiender oftast är slemmiga kryp som gärna vill snaska lite på din halspulsåder. Tur då att det finns en hel del överraskningar också.

Dead Space är ett tredjepersonsskjutarspel (jag gör vad jag kan för att försvenska spelspråket) i numera ganska klassisk anda - det känns väldigt mycket Resident Evil, fast i rymden. Du är en fixare vid namn Isaac Clarke, som får äran att slåss mot en hel besättning nersmittad med ett virus som gör människor till konstiga krypliknande monster (Necromorpher). Du hittar olika vapen på vägen och ska helt enkelt försöka överleva. Ja – Resident Evil, som sagt. Jag tycker i vanliga fall inte om att göra jämförelser med andra spel, då läsaren kanske inte spelat de spel jag nämner, men i detta fall är det svårt att låta bli.

Samtidigt är #Electronic Arts nya rymdskapelse en helt egen sorts spel. För det första utspelar det ju sig i rymden. Och för det andra är du inte direkt en superstark hjälte som slår dig fram genom spelet – du är en vanlig teknisk ingenjör som inte är van vid närkontakt av tredje eller fjärde graden. Din karaktär är alltså minst lika skraj som du är under sin knasiga, futuristiska rymdkostym.

Massmord utan krig

- Ett av många fina undantag från övriga genren

Företaget som Isaac Clarke jobbar för (C.E.C.) är inte ens i krig, utan de sköter ett flertal gruvskepp runt om i galaxen. Men något går snett under ett rutinuppdrag och i stället för att hitta ett maskinfel, hittar besättningen från USG Kellion en himla massa äckliga kryp på skeppet Ishimura, som visar sig vara människor som smittats av en virusinfektion. Räcker inte det som story för dig? Vad sägs om att huvudkaraktärens flickvän Nicole befinner sig på Ishimura? En liten kärlekshistoria för att krydda berättelsen ytterligare.

Utvecklarna har – säkerligen för att slippa jämförelser med andra spel i genren – gjort tappra försök att smarta till spelet lite genom att inte låta monstren dö om du skjuter dem i kroppen. Det gäller snarare att skjuta av dem lemmarna tills de inte kan försvara sig längre. En finurlig grej, absolut. Men samtidigt får du inte chans att ta reda på det själv, den serveras tidigt i handlingen som på ett silverfat av en kollega. Tur då att det finns lite olika sätt att slasha motståndare på. Och om du gillar slemmiga kroppsdelar som ligger utspridda lite här och var kommer du säkert finna denna detalj extra skojig.