Att det inte står rätt till med jämställdheten och kvinnosynen inom spelbranschen är något som debatterats flitigt under lång tid. Under 2012 var det exempelvis många, främst kvinnliga, anställda som berättade om och diskuterade sexismen inom branschen på Twitter.

Gabrielle Toledano, executive vice president på #EA och även personalansvarig, håller inte med om att det är sexismen som håller kvinnorna tillbaka från branschen. Steget mellan uppfattningen och verkligheten är långt, menar hon.

– Vi har alla hört talas om debatten och många har accepterat det faktum att sexism håller kvinnor ifrån spelstudios. Låt mig klargöra, sexism och trakassering är inte något jag tar lätt på. Mitt problem är att spelbranschen utmålas som mer sexistisk än andra mansdominerade branscher. Jag vet att sexism existerar, men problemet finns inte bara i spelbranschen. Och det är inte det som håller oss tillbaka.

Hon fortsätter:

– Det finns för få kvinnliga på mitt företag så uppenbarligen finns det ett problem att lösa. Men istället för att beskyllda majoriteten bara för att de är i majoritet tror jag att lösningen börjar hos oss – kvinnorna.

Toledano har femton års erfarenhet inom branschen och menar att många kvinnor spelar och att företagen vill rekrytera kvinnliga medarbetare, men det finns – ännu – inte tillräckligt många att anställa. Hon tycker att fler kvinnor bör se sig som gamers och att de ska uppmuntras till att söka sig till tekniska utbildningar. Det behövs team där människor är och tänker olika.

– Om kvinnor inte söker sig till branschen eftersom de tror att sexism kommer hindra dem, så missar de något. Möjligheterna för kvinnor (och män) är enorma. Om vi vill förhållandet mellan antalet män och kvinnor att verkligen förändras så måste vi få kvinnor förstå detta.